Un Mercat del Ram reinventat, però Mercat del Ram al capdavall. Vic ha viscut una edició especial de la seva fira més emblemàtica, marcada pel context de pandèmia. Es calcula que ha rebut un 20% dels visitants habituals.
El parc Balmes, amb el passeig de la Generalitat tallat al trànsit i sense les tanques que el partien pel mig, va adquirir renovada dimensió i inèdita centralitat en aquest Mercat del Ram reinventat, marcat per la pandèmia. Ho va fer acollint una de les noves propostes d’èxit del programa d’enguany, l’espai Gastro & Art, un punt de trobada entre l’alimentació de proximitat (34 expositors) i l’artesania local (42).
“Estic molt contenta d’estar aquí. Aquest espai és fantàstic, idíl·lic per aquest tipus de fires”, valorava Maite Garcia, una dissenyadora gràfica que tot just fa dos anys i mig va engegar, a Muntanyola, la seva línia de disseny i estampació artesanal de tovallons, coixins, draps de cuina o bosses del pa. Un projecte que porta per nom Kokora, en japonès, cosa autèntica del cor. Garcia és conscient que el seu sector viu moments complicats. “Tots anem amb peus de plom”. Per això agraïa que el Mercat del Ram els hagués dedicat un espai específic: “Vic està mimant l’artesania, i és una sort”.
També Emili Gutiérrez, des de la cerveseria Kibus, d’Olost, es mostrava esperançat de poder tornar a plantar en una fira. “És la primera d’aquest any”, advertia. “Ens ha sorprès que s’hagi pogut fer aquest Mercat del Ram i l’aposta és d’agrair”. I l’entorn del parc Balmes, un encert: “És un espai fàcil, amable, ni massa gran ni massa petit, ideal per passejar-hi”. Nascuda fa quatre anys, aquesta microcerveseria ja té mitja dotzena de cerveses artesanals al mercat, a partir d’ara amb l’etiqueta d’ecològiques.
El vigatà Ignasi Vilaregut fa 12 anys que va crear Limbo, una línia de roba i complements tèxtils que ell mateix dissenya i confecciona. Avesat a voltar per fires i festivals d’arreu de l’Estat, “avui jugo a casa”, apuntava, tot felicitant l’Ajuntament per la convocatòria: “Ens han cuidat molt bé i els preus són assequibles”. A la parada hi exhibia un cartell, “SOS Autónomos Temporales”, per recordar que els firaires del seu ram, que treballen entre 6 i 12 mesos l’any, han quedat exclosos de les ajudes de l’Estat. “Aquesta situació és insostenible; han plegat el 80% de la gent que conec”. En el seu cas, “he estat dels pocs afortunats que he pogut treballar, però tot fora de Catalunya”. Vilaregut, un habitual de les últimes edicions del Mercat Medieval –una de les “top five” de les que es fan a tot l’Estat, segons ell–, valorava el nou entorn firal del parc Balmes: “L’estan adaptant molt bé”.
El nou espai es va convertir en “l’estrella” del programa de la fira, reconeixia diumenge al vespre Bernat Vilarasau, gerent de l’organisme autònom de Fires i Mercats. Tant dissabte com tot diumenge es va tocar sostre d’aforament en molts moments (d’unes 800 persones, que representaven una tercera part de la capacitat del parc). “Es notava que la gent tenia ganes de tornar a sortir i passejar”. En total hi van passar unes 17.000 persones. També va funcionar bé l’espai de La Casa de Pagès, al Sucre, amb 6.500 visitants amb cita prèvia.
Des de l’Ajuntament es feia una valoració positiva de com havia anat la fira. “L’èxit ja era convocar-la i la prioritat ha estat vetllar per totes les mesures de seguretat”, remarcava Vilarasau. Alguns ajuntaments ja els han contactat per demanar informació sobre les particularitats de la convocatòria. “Podria marcar un punt d’inflexió”, apuntava Vilarasau. El Mercat va rebre un 20% del seu públic habitual.
{{ comment.text }}