La clonació de persones encara no existeix, però hi ha una manera d’estar en més d’un lloc alhora mitjançant la tecnologia de dades
Aquesta habilitat, summament útil per als empresaris que han de coordinar grans grups de persones, abans semblava un truc de màgia, però ara és factible gràcies a l’anàlisi de dades en temps real sobre qüestions com assistències, avaluacions de rendiment i informes de productivitat.
La barcelonina Factorial, per exemple, ofereix un software de gestió empresarial 360 que ja reporta un total del 60% d’hores estalviades de mitjana entre els seus clients i acompanya els managers a prendre millors decisions pel que fa al personal i al rendiment. A continuació, les arestes d’aquesta temàtica i la seva influència en el sector empresarial de Catalunya avui.

Quan la clau del negoci no és la tecnologia, sinó les persones
Per regla general, el recurs més important de les empreses no són ni els immobles ni la llista de proveïdors, sinó les persones que s’aixequen cada dia, de dilluns a divendres, per oferir el servei als clients.
En un context on Espanya lidera la rotació laboral a Europa, amb un 6% de treballadors que canvien de feina cada trimestre i un 42% d’empreses que reconeixen tenir dificultats per retenir talent, la tecnologia es converteix en una aliada estratègica.
És a dir, gestionar empreses és, principalment, gestionar persones, ja que sense els equips que posen en funcionament tot la resta, les companyies serien una closca buida.
Per aquest motiu, en el moment de pensar en les eines que construeixen una millor gestió a nivell empresarial, és impossible eliminar el factor del personal, la gestió i la retenció del talent com a columnes vertebrals que executen les ordres de la direcció.
El repte d’arribar a tot arreu (sense perdre el cap pel camí)
En una empresa mitjana o petita és habitual que la persona al capdavant conegui pel nom i cognom tots els empleats, però quan es parla de multinacionals amb milers de persones, és impossible que la direcció sigui a tots els racons.
Afortunadament per a ells, existeixen eines digitals que els permeten obtenir i creuar dades de tots els sectors, com si es tractés d’un panòptic del qual res no escapa.

Quatre opcions de software de gestió empresarial per a CEOs exigents
Segons l’informe The Power of Better Business Decisions, el 53 % dels directius financers espanyols reconeixen haver patit estrès en la presa de decisions d’alt nivell, fet que demostra que la tecnologia és clau per reduir la pressió i recuperar la claredat estratègica.
Ara bé, la necessitat d’un programari que ajudi en la gestió operativa de l’empresa és evident, però, a l’hora de buscar opcions al mercat, la quantitat d’alternatives disponibles pot ser aclaparadora.
Després d’analitzar els principals rànquings i comparar funcionalitats, relació qualitat-preu i escalabilitat, es presenten aquí les quatre opcions més destacades per a CEOs exigents. A continuació, els quatre escollits.
Factorial, una eina centrada en els recursos humans
Aquesta solució d’origen local (Barcelona) és una eina centrada en els recursos humans. Tot i que en els seus inicis era un programari dedicat exclusivament a la gestió de nòmines i al control horari, avui compta amb nombroses integracions que estenen els seus braços com si fos un pop.
Factorial connecta el departament de RRHH amb el de finances i comptabilitat, mentre permet controlar despeses i projectes a través d’una plataforma centralitzada amb una corba d’aprenentatge moderada.
Les empreses que ja tenen sistemes preexistents poden incorporar aquest programari gràcies a una família d’integracions que permeten “connectar” Factorial amb eines externes de nòmines, finances i comptabilitat, cosa que simplifica la gestió i evita duplicats.
Com que és una solució modular, tant empreses petites com grans poden aprofitar-la, contractant només els mòduls que necessiten, a un cost des de 5,5 € per persona al mes, amb plans personalitzats.
SAP Business One, el clàssic que continua al capdavant
També conegut simplement com a “SAP”, aquest programari és un clàssic de la gestió empresarial, ja que és una eina robusta, tot terreny i escalable. Per aquest motiu, és escollida tant per empreses petites com mitjanes.
El sistema unifica operacions financeres, vendes, relacions amb clients, inventari i producció. Alhora, la seva capacitat analítica li permet generar informes en temps real i totalment personalitzables.
Aquest programari és dels més flexibles del mercat, ja que pot connectar-se amb més de 500 aplicacions diferents. En integrar-se amb SAP HANA, ofereix anàlisis en temps real, amb dades que augmenten l’eficiència operativa i permeten prendre decisions amb un volum més gran d’informació disponible.
El client ideal de SAP són les pimes en creixement, que necessiten una solució que les acompanyi en l’escala. Per conèixer-ne els preus, cal consultar el web de l’empresa, ja que hi ha diferents opcions segons la solució contractada.
EMBED YOUTUBE LINK HERE: https://www.youtube.com/watch?v=8GQZuzIdeQQ
Sage ERP, el millor aliat per a estructures amb moltes peces
Sage és un dels programes de gestió (ERP) més coneguts a nivell empresarial. Ofereix dues versions: Sage 200, per a pimes, i Sage X3, orientat a corporacions amb una operativa més complexa. En tots dos casos, abasta la gestió financera, la comptabilitat, la gestió d’actius fixos i l’elaboració d’informes.
És una solució especialment amigable per a usuaris familiaritzats amb entorns Microsoft. Els seus mòduls de producció i cadena de subministrament es troben entre els més avançats del mercat. Així, permet una planificació precisa, control d’inventari multisedes i traçabilitat completa.
Per això, els usuaris de Sage són preferentment empreses manufactureres, de distribució, retail o serveis professionals. En totes elles, la concentració del CEO està en l’operativa i en fer que els números quadrin.
Microsoft Dynamics 365, amb el poder de la IA
Últimament sembla que tot el que hi ha a Internet ha de tenir un mòdul potenciant per la intel·ligència artificial. La realitat és que, si no està ben aplicada, la IA pot resultar completament inútil.
Tanmateix, quan es tracta d’una empresa com Microsoft, amb aliances amb OpenAI (creadors de ChatGPT), es pot intuir que l’aplicació serà correcta.
Microsoft Dynamics 365 és la plataforma de la companyia fundada per Bill Gates. Integra ERP, CRM i intel·ligència artificial per automatitzar tot tipus de tasques, des del seguiment de les relacions amb clients fins al control de despeses o la creació d’informes.
Com que forma part de la mateixa família, s’integra perfectament amb l’ecosistema Microsoft (Office 365, Teams, Power BI, Power Platform), cosa que millora la productivitat i la comunicació interna.
La seva estructura modular permet instal·lar mòduls amb llicències per usuari o subscripcions mensuals, segons les necessitats i la mida de cada empresa.

Una eina, quatre beneficiaris: més enllà del CEO
El curiós d’aquestes eines és que habitualment es mencionen com una de les armes de la direcció de l’empresa. La realitat és que un ERP pot ser beneficiós per a nombrosos departaments dins de les companyies catalanes.
Lluny de ser un domini exclusiu dels CEOs, pot millorar els processos en convertir-se en una autèntica autopista d’informació que facilita decisions més coordinades. Aquesta infraestructura compartida eleva el rendiment general de l’empresa.
RRHH, quan la tecnologia allibera temps per escoltar persones
Eines com Factorial, que neixen amb l’empleat al centre, són ideals per donar suport a les persones que conformen el departament de recursos humans.
En unificar processos, gestionar nòmines i encarregar-se de les tasques rutinàries, els professionals poden centrar-se en altres processos que no poden ser reemplaçats per una màquina, com les “converses difícils”, la gestió del talent i la mesura del clima laboral.
Els panells d’anàlisi permeten detectar tendències. Si aquestes dades es llegeixen a temps, es pot evitar una crisi de reputació per un empleat descontent o una fuga massiva de talent.
Més visió per als CFOs, menys estrès
Per als responsables financers, un ERP equival a comptar amb una font única de veritat, que els permet obtenir visibilitat completa sobre les despeses i pressupostos de cada departament, controlar els costos per equip o projecte i anticipar desviacions abans que succeeixin.
L’ERP és l’eina central d’aquest departament amant dels números, ja que integra comptabilitat, facturació, tresoreria i anàlisi en temps real. Alhora, connecta el CFO amb altres sectors de l’empresa, generant una comunicació fluida entre operació i caixa.
Autonomia per a managers i equips
Els comandaments intermedis i els equips també poden veure els beneficis d’un ERP, ja que poden comptar amb informes fiables que els permeten millorar pràctiques i rendiments més febles.
Si els managers guanyen evidència, els empleats guanyen autonomia, ja que poden consultar la direcció i l’avanç dels projectes i mesurar-se segons el seu rendiment individual. La transparència promou la confiança, redueix les càrregues administratives i millora la satisfacció laboral a les empreses a Catalunya.
Quan les dades prenen el timó, així es construeix una empresa “data-driven”
Les xifres publicades per Salesforce no deixen lloc a dubtes: les empreses que basen les seves decisions en dades reals superen en totes les mètriques aquelles que no les aprofiten.
Segons l’enquesta del CRM, només el 25% de les organitzacions sap aprofitar correctament la seva informació, mentre que el 83% dels directors executius voldrien (de vegades en secret) que la seva empresa fos més “data-driven”.
Les companyies guiades per dades reassignen talent i capital quatre vegades més ràpid, i el 58% d’elles aconsegueix superar els seus objectius d’ingressos. En definitiva, la inversió es paga sola.
Adoptar una cultura de dades va més enllà de trobar una solució tecnològica, és una decisió humana que ha d’anar acompanyada d’una formació als equips per llegir, interpretar i aplicar la informació en les seves decisions diàries.
La intel·ligència artificial i l’anàlisi avançada eliminen les conjectures, però és el criteri humà el que transforma les dades en accions que milloren la productivitat, augmenten la retenció de talent i tenen un correlat directe en la facturació.