El grup d’alimentació Bon Preu ultima els detalls perquè el mes de juny l’establiment es converteixi en el primer hipermercat amb certificació energètica “A” que concedeix la Generalitat de Catalunya.
L’arquitecte del projecte, Ramon Colomer, ha explicat a l’ACN que totes les instal·lacions estan pensades per reduir el consum energètic “al màxim” amb un sistema de gestió que les regula de forma eficient.
Entre les mesures preses, destaca un sistema automàtic que regula la il·luminació segons la llum natural. A banda, el producte refrigerat estarà tancat amb portes per aconseguir un menor consum energètic i millorar-ne la conservació. El nou edifici suposarà un estalvi del 55% del consum habitual.
Colomer explica que la directiva europea estableix que qualsevol nou edifici ha de tenir un certificat d’eficiència energètica que, “de manera objectiva”, estableix quines característiques mediambientals ha de tenir l’edifici per poder ser comparat i valorar la seva capacitat des del punt de vista de l’eficiència.
La normativa indica que l’eficiència energètica es calcula en una escala de la “A” a la “G”, que va de més a menys eficient. Segons Colomer, en el cas d’un edifici comercial d’aquestes característiques, cal situar-se “com a mínim” a la categoria D. La decisió del Grup Bon Preu però, ha estat incrementar l’eficiència “fins al màxim”.
Estalvi energètic
Amb l’obertura del nou hipermercat Esclat al costat de la C-17 a Malla (Osona), el Grup Bon Preu preveu un estalvi energètic de gairebé el 55% del consum habitual d’un centre comercial d’aquestes característiques. A més, les emissions de CO2 a l’atmosfera també es reduiran en un 45%.
Pel que fa a la il·luminació, el director de l’obra, Joan Campàs, destaca que s’utilitzarà una lluminària amb fluorescència regulable. D’aquesta manera, segons la llum que entri per les claraboies situades a la coberta, la il·luminació interior fluctuarà.
A banda, totes les àrees on s’exposaran productes de xarcuteria, fleca i peixateria instal·laran lluminàries tipus Led, amb les quals es redueix el consum en un 50% respecte al focus convencional.
Climatització eficient
Segons el director de l’obra, s’ha optat per un sistema amb calderes de biomassa per gestionar la calefacció del local. Campàs assenyala que es tracta del sistema “més eficient” i “més neutre” quant a la contaminació, ja que tota la fusta o estella que es consumeix “es pot replantar”.
D’altra banda, si a l’hivern l’aire exterior de l’edifici té prou temperatura, Campàs explica que s’utilitzarà directament per a la climatització de l’edifici després d’haver-lo filtrat. A l’estiu, en canvi, el sistema estarà programat perquè a les nits, quan la temperatura sigui inferior a 25 graus, automàticament s’injecti l’aire cap a l’interior a través dels climatitzadors. Això es fa amb l’objectiu d’abaixar la temperatura global de tot l’edifici i, per tant, “no hi haurà demanda energètica fins a mig matí o fins al migdia”.
Cap illa oberta
Des de fa gairebé dos anys, el Grup Bon Preu està col·locant expositors per a productes frescos i congelats que necessiten de refrigeració en mobiliari tancat. Per exemple, una illa oberta de congelats perd aproximadament un 40% de l’energia. Amb l’objectiu de contrarestar aquesta despesa, els expositors de productes frescos i congelats estan tancats amb portes i disposen de doble vidre amb una càmera d’aire.
D’aquesta manera, la pèrdua energètica només es dóna quan un client obre la porta per agafar un producte. A més, aquest canvi ha permès al Grup Bon Preu instal·lar una central amb uns compressors “que requereixen menys potència”. El gas refrigerant que s’utilitza és de tipus “134A” que, segons Joan Campàs, és el gas “més neutre pel que fa a impacte ambiental i també el més eficient en quant a rendiment”.
Aigua de pluja i panells solars
Tant pel rec de les zones enjardinades com per l’aigua que s’utilitza als vàters, es farà servir l’aigua de pluja que s’anirà emmagatzemant des de les cobertes fins a un dipòsit soterrat.
Pel que fa a l’escalfament de l’aigua, s’estan col·locant plaques solars tèrmiques que s’ubiquen a sobre la zona de consum. A l’hivern, quan no es disposi de l’energia solar necessària per aconseguir aigua a la temperatura adequada, Joan Campàs explica que les plaques solars faran una funció de “preescalfament”. Així, quan l’aigua arribi al sistema complementari que l’ha d’escalfar, no necessitarà tanta energia per situar la temperatura al nivell que fixa la normativa.
La part més assolellada de l’edifici, la façana sud, ha determinat la instal·lació d’un sistema de ventilació a través de peces ceràmiques per evitar el transvasament de calor innecessari cap a l’interior.
Sistema totalment automatitzat
Campàs assegura que el sistema està dissenyat perquè una vegada es posi en marxa no hi hagi cap persona que es dediqui a controlar-ho. En cas que sorgeixin problemes, el sistema està dotat d’un seguit d’alarmes que avisaran en cas de fallada de qualsevol element
El nou edifici, situat al mateix espai que l’antic hipermercat, però més allunyat de la carretera C-17, tindrà un total de 5000 metres quadrats de supermercat i 4000 metres quadrats més destinats a galeries comercials. A banda, el Grup Bon Preu ha renovat l’estació de servei, EsclatOil, i la botiga de la benzinera. El complex també disposarà d’uns locals destinats a altres operadors que instal·laran les seves botigues d’electrodomèstics, mobiliari i tèxtil. El projecte ha requerit una inversió de 15 MEUR.
El director de l’obra explica que el Grup Bon Preu fa quatre anys ja va fer una aposta “en ferm” per intentar que les seves botigues “fossin cada vegada més eficients, contaminessin menys i reduïssin els consums energètics”. Per això, Campàs assegura que el grup “seguirà en aquesta línia” en la construcció de nous edificis.
Bon Preu, marca de proximitat
Bon Preu és una empresa osonenca nascuda el 1974 de la mà de la família Font i Fabregó que venia els seus productes a places i mercats de la comarca. Actualment, a banda de dedicar-se a l’alimentació a través de la distribució de productes als supermercats i hipermercats Bonpreu i Esclat, també disposa de quinze benzineres EsclatOil repartides arreu de Catalunya.
Avui en dia, l’empresa disposa de 147 establiments distribuïts pel territori català. Tot i que Bon Preu té una major presència a les comarques de Barcelona i Girona, també disposa d’establiments a Lleida i Tarragona. La plantilla del grup supera els 4000 treballadors.
L’exercici 2010 s’ha tancat amb una xifra de vendes de 660 MEUR, cosa que ha suposat un increment de gairebé el 30% respecte a l’any anterior. Aquest fet s’explica per la incorporació al grup de 30 establiments Intermarché i, segons explica el responsable de comunicació del grup, David Poudevila, “per l’aposta per la qualitat dels productes” i “la proximitat amb els ciutadans”.
Bon Preu és conscient que la crisi ha afectat també al sector de l’alimentació. Prova d’això, segons destaca el responsable de comunicació del grup, és el fet que noten que hi ha clients que han reduït el volum de la seva compra o en lloc d’anar a comprar dues vegades al supermercat, “ara només hi van una i s’hi miren més”.