Els ripollesos disposaran a partir de dilluns d’un nou servei de transport públic, amb quatre línies que tots els dies feiners de dilluns a divendres arribaran fins a 12 nuclis de població. Un microbús de l’empresa Teisa ha posat el focus en la connexió de Ripoll i Camprodon amb altres poblacions de la comarca. El servei tindrà uns recorreguts i horaris establerts, però només s’activarà si hi ha demandes prèvies, i s’aturarà als punts on els usuaris hagin demanat que els recullin o els portin.
L’ús del servei es prestarà a través del mòbil, gràcies a una aplicació anomenada Clic.cat en la qual qui vulgui accedir-hi s’haurà de donar d’alta. Gràcies a la tecnologia es podrà fer la reserva, veure on és en cada moment el vehicle, conèixer l’itinerari, temps de recorregut i hora prevista d’arribada. Els usuaris rebran un missatge per saber el moment exacte en què els passaran a recollir. Les reserves es poden fer fins a un quart d’hora abans de la sortida del servei, i també hi ha la possibilitat de cancel·lar la reserva.
Les dues primeres línies uniran Camprodon amb pobles del seu entorn. L’R1, amb Setcases i perllongacions a Abella, Tregurà, Llanars i la Roca. L’R2 l’unirà amb Beget i aturant-se a Font-Rubí i Rocabruna. El mateix Consell Comarcal del Ripollès ha volgut donar prioritat en aquesta primera fase a la Vall de Camprodon, perquè la de Ribes ja disposa de la línia ferroviària, a banda del servei discrecional de bus. Les dues darreres línies connectaran Ripoll amb Vallfogona de Ripollès a través de l’R3, i amb la Farga de Bebiè a l’R4. Aquestes quatre línies amplien les 15 que existien fins ara a set comarques catalanes, de les quals tres ja eren de la circumscripció de Girona. El cost de cada viatge serà de 0,39 cèntims d’euro amb l’adquisició d’una targeta de 10 usos, gràcies a la subvenció que la Generalitat fa del servei. També es podrà pagar unitàriament a un preu superior.
Precisament el conseller de Territori, Juli Fernàndez, va ser dimecres a la tarda a la seu del Consell Comarcal del Ripollès per presentar el nou servei als alcaldes de la comarca. Fernàndez va destacar que la voluntat del govern català és “donar el servei de transport públic a tot arreu i per tothom” i que per això aquest microbús s’adapta a les necessitats de la població. L’ús s’assemblarà més a desplaçar-se en vehicle privat que no pas al servei d’autobús tradicional, però va voler subratllar que “no es tracta d’un taxi”. També va explicar que en temps d’emergència climàtica els vehicles a la demanda “milloren l’eficiència i també les emissions de CO2” alhora que animava la ciutadania a utilitzar-lo per conèixer com es pot millorar el servei.
El Consell Comarcal estava treballant per aconseguir el servei des que fa tres anys es van obrir les primeres línies al Gironès i al Pla de l’Estany, primer amb el conseller Damià Calvet i últimament amb Juli Fernàndez. Durant aquest temps s’han elaborat les rutes en contacte amb els ajuntaments de la comarca. El president Joaquim Colomer va subratllar el compromís que suposa amb el medi ambient gràcies a l’ús de busos més petits, adaptats i que gràcies a la seva estructura interna poden ser personalitzats per diversos tipus d’usuaris amb diferents casuístiques de mobilitat.
Una comissió farà una reunió cada quatre mesos per avaluar el funcionament de les diferents línies i detectar noves necessitats. Les properes quatre línies que s’implementaran el 2023 incidiran en connexions amb la Vall de Ribes.