El Ripollès té pràcticament descartat fer una planta de compostatge a la comarca, tal com s’havia compromès a través d’un conveni amb el Consell Comarcal d’Osona i el Consorci de Residus de Catalunya. És més, segons ha dit el president del Consell del Ripollès, Enric Pérez, “el que té sentit” és que les infraestructures de tractament de residus s’ubiquin en un mateix espai, “que seria a Orís”, on hi ha ubicat l’abocador on el Ripollès també porta les seves deixalles.
Pérez, en canvi, va dir que el Ripollès estava valorant fer una planta de transferència amb compactadors “que permeti acumular un tonatge important de vidre, cartró i paper i així poder optimitzar el transport que porta els residus a les plantes de triatge”.
El president del Consell va dir també que en matèria de gestió de residus “hem d’anar de la mà d’Osona, això està clar”, però va suggerir que seria interessant incloure-hi la Garrotxa “i així crear una aliança estratègica en gestió de residus com s’ha fet en altres àmbits, com per exemple el sanitari”.
D’altra banda, Pérez va explicar que el Consell d’Alcaldes d’aquesta setmana passada va aprovar la liquidació del servei de recollida d’escombraries del 2010 amb un balanç positiu de 30.000 euros a favor dels ajuntaments “la vegada que hem afinat més”, d’un pressupost global de 2,5 milions.
Per la seva banda, el president del Consell d’Osona, Miquel Arisa, va parlar la setmana passada al programa Angle obert d’EL 9 TV i EL 9 FM de la planta de compostatge que, en virtut dels acords entre els consells comarcals d’Osona i el Ripollès i el Consorci de Residus de Catalunya, s’ha de construir a l’antic abocador de les Llosses. “Està una mica parat. Nosaltres hem complert; hem fet els deures. Ara faltarà veure si el Ripollès acaba donant sortida a aquest seu compromís o s’han de buscar altres fórmules”.
Una d’aquestes fórmules, que ja s’ha començat a apuntar, seria que la planta de compostatge es fes, també, a l’abocador d’Orís, on es construeix la planta de minimització. “Tindria un sentit”, va dir Arisa. I va argumentar que “tot el tractament dels residus evoluciona molt i no seria desgavellat que fos així”.
“Hi ha una actuació política que va determinar uns pactes que en principi s’han de complir”, va dir en al·lusió al compromís que es fes al Ripollès com a torna al fet que aquesta comarca aboca a Orís. De totes maneres, va dir que la decisió s’ha de prendre en un termini màxim de dos anys, el temps que trigarà a construir-se la planta de minimització.