QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El Servei Català de Trànsit demana rebaixar l’accidentalitat al Ripollès

El director, Ramon Lamiel, vol plans de seguretat viària als pobles amb major sinistralitat

Les dades dels tres últims anys han estat positives per a la comarca del Ripollès malgrat pertànyer a la demarcació que més va incrementar la sinistralitat en aquest període de temps. La nul·la mortalitat que hi ha hagut a la comarca és la millor notícia, encara que tres vies interurbanes han tingut una accidentalitat més alta que la resta. Els trams conflictius coincideixen amb la carretera N-260 entre Ripoll i Ribes de Freser, l’N-260a entre Ripoll i Vallfogona de Ripollès, i l’N-260 i C-38 entre Sant Joan de les Abadesses i Camprodon. El campdevanolenc que ocupa la direcció del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, apunta que “estem estudiant si aquests sinistres estan vinculats a l’activitat del cap de setmana” i suggereix als municipis per on passen les vies més conflictives “que s’apuntin a fer plans locals de seguretat viària per rebaixar tant com sigui possible la seva accidentalitat”. El resum de Lamiel per una comarca com el Ripollès, on la densitat de mobilitat no és massa alta, és que “no anem malament, però necessitem millorar”.

Durant el 2021 hi va haver 46 accidents amb víctimes, cap de les quals va ser mortal, i només amb 4 ferits greus i 66 de lleus. Les dades respecte al 2010 suposen un descens del 60% en el cas dels greus, i d’un 34% pel que fa als lleus. Els mesos amb major accidentalitat són els d’estiu. Dels 70 ferits que hi va haver en tot l’últim any, 12 van ser al juliol, 13 a l’agost i 8 al setembre. L’altre mes que destaca pel que fa a víctimes és el desembre, precisament els mesos en què la mobilitat és més destacada a la comarca.

Pel que fa a municipis, el que té una incidència major és Ripoll amb 18 víctimes, tot i que el Servei Català de Trànsit també posa el focus en Camprodon amb 9 ferits, Campdevànol amb 7, Vallfogona de Ripollès amb 5 i Toses amb 5. Vallfogona és precisament el poble que ha patit un increment més gran en accidents amb ferits, d’un 500% respecte al 2010. A la resta de pobles l’increment és negatiu.

La major part d’accidents els ha protagonitzat un sol vehicle (22) tot i que també n’hi ha hagut 11 producte d’una col·lisió lateral. Destaca que no hi ha hagut cap atropellament durant tot el 2021. Del total de ferits 42 han estat ocupants de vehicles lleugers, mentre que 13 anaven amb moto, 10 amb furgonetes i 4 amb bicicleta. Els homes doblen el nombre de dones pel que fa a ferits, i les tripliquen quan es tracta de ferits greus. En tram d’edat les més afectades són les persones d’entre 14 i 24 anys, amb 17 ferits, seguits dels d’entre 25 i 34 anys amb 13, només un més que al tram entre 35 i 44 anys.

Els dies amb major sinistralitat han estat els dissabtes, quan s’han registrat fins a 15 accidents amb ferits. Els diumenges en sumen 14 i els dies d’operació especial, només 10. Els divendres i vigília de festiu arriben als 7 sinistres, mentre que la resta de feiners n’han sumat una mitjana de 6 cada dia. Les franges horàries amb majors incidències han estat els feiners a la tarda, encara que els dissabtes també en registren un índex elevat, tal com passa els diumenges i dies d’operacions especials al matí. Malgrat totes aquestes dades la tendència al Ripollès és de reducció de la sinistralitat en la majoria d’indicadors.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?