QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El trànsit de l’Eix continua creixent

La transformació de l’Eix Transversal en autovia permet acollir 11.817 vehicles de mitjana durant el mes de juny. Una altra dada rellevant és que des que es va obrir el desdoblament integral de la via, al gener passat, no s’ha produït cap accident moral.

El 9 Nou
19/08/2013

A principi d’any el president de la Generalitat Artur Mas va inaugurar el desdoblament de l’Eix Transversal. El dia 5 de gener es posava fi a quinze anys que havien convertit l’autovia en un dels punts negres de la xarxa de carreteres catalanes a causa de l’elevada taxa de mortalitat.

Des d’aquell dia, mes a mes, el trànsit de vehicles de tota mena que es desplacen a través de la infraestructura no ha deixat de créixer. Ja al mes de gener una mitjana de 9.260 vehicles van circular per la renovada via al llarg dels 28 dies que el traçat va estar operatiu.

Al mes següent, el febrer, la xifra de 9.788 es va acostar a les mitjanes anuals de 10.000 vehicles diaris que l’Eix Transversal havia registrat entre els anys 2003 i 2010.

La mitjana diària va augmentar en una proporció similar de cara al març, primer mes en què, amb 10.204 automòbils circulant de mitjana, es van superar els cinc dígits.

La dada, augmentada en part per la coincidència de l’última setmana de març amb la Setmana Santa, es va reduir considerablement el mes d’abril.

La mitjana de 9.544 vehicles que van circular per l’Eix Transversal durant el quart mes de l’any és, de moment, la segona més baixa del 2013.

Des de llavors, coincidint amb l’arribada de l’estiu i els desplaçaments a la costa gironina, el trànsit s’ha multiplicat. Al maig la mitjana d’automòbils que circulaven per l’autovia era de 10.582, rècord anual que els 11.817 del mes de juny han aparcat a un segon pla. Aquestes xifres han permès que la mitjana anual superi els cinc dígits, amb 10.217 vehicles de mitjana.

El tram intermedi que uneix Vic i Manresa és el que presenta, de mitjana, unes xifres de circulació més elevada. 11.184 vehicles de divers tonatge es desplacen diàriament entre les capitals d’Osona i el Bages. La xifra ha patit una lleugera variació al llarg de l’any, oscil·lant entre els 10.219 vehicles del mes de gener i els 12.630 del juny.

Els desplaçaments a la costa gironina, exemplificats en el tram Vic-Caldes de Malavella, expliquen l’increment de trànsit al llarg del sisè mes de l’any. L’augment amb relació al mes de maig és de més de 1.500 vehicles, xifra que és susceptible de créixer en el balanç de juliol i agost.

La diferència entre els 9.344 automòbils que es van desplaçar per l’autovia el mes de gener i els 12.430 corresponents al juny és la més gran entre els tres trams.

El tram Cervera-Manresa, al seu torn, ha superat durant el mes de juny els 10.000 vehicles de mitjana per primera vegada. Amb tot, la relació entre la dada de circulació màxima i la mínima, que en tots tres casos correspon als mesos de juny i gener, és la menor entre els tres trams, amb un 18,48% d’augment.

Entre Vic i Manresa s’ha registrat un increment del 19,09% mentre que el tram Vic-Caldes de Malavella, amb un 24,82% coincidint amb l’arribada de l’estiu, és el que presenta un percentatge més elevat.

L’augment del trànsit ha vingut condicionat principalment per l’increment de vehicles lleugers. Més de 2.000 vehicles més de mitjana han circulat per l’Eix Transversal durant el mes de juny amb relació al mes de gener.

Es tracta d’un increment del 24%, molt superior al 14% que s’extreu de la xifra més baixa i més elevada de vehicles pesants.
La implementació de carril doble –triple en algun tram puntual– ha suposat un increment de la seguretat de l’Eix Transversal que, de mica en mica, es tradueix en la confiança d’un nombre d’usuaris que continua creixent.

La reforma permet deixar enrere l’elevat índex de sinistralitat d’una carretera que des de l’any 2000, i fins abans de les obres, havia registrat 194 víctimes mortals. Els anys 2011 i 2007 va haver-hi un total de 25 morts, xifra que, gràcies a la reforma, sembla que no es repetirà mai més.

Passats set mesos des del dia que Artur Mas el va inaugurar, al nou Eix Transversal no hi ha hagut cap accident mortal.

· Dades similars a abans de la crisi

Quinze anys i pocs dies abans que ho tornés a fer Artur Mas, Jordi Pujol va tallar la cinta que donava per inaugurat l’Eix Transversal. Era el 12 de desembre de 1997, data en què Lleida i Girona s’acostaven gràcies a la via que també unia Vic i Manresa.

Durant el 1998, el primer any, 6.380 vehicles van circular de mitjana pel nou traçat. De seguida quedaria patent la problemàtica que suposava la presència d’un únic carril, fet cada vegada més conflictiu a mida que augmentava el trànsit de vehicles per la via, sobretot els pesants.

L’any 2003, amb 10.379 vehicles diaris de mitjana, s’arribaria per primera vegada als cinc dígits. Entre el .999 i el 2001 s’havia situat per sota els 9.000, superats per primer cop l’any 2002 amb 9.948.
A partir del 2003 la mitjana de circulació diària va estar sempre al voltant dels 11.000 vehicles.

L’any 2008, arran de la crisi, la mitjana començaria a baixar fins a arribar als 8.500 vehicles registrats l’any 2012, dada causada en part per les obres de desdoblament.

La mitjana actual de 10.217 vehicles diaris és inferior a qualsevol del període que comprèn els anys 2003 i 2010, però la tendència d’augment experimentada al llarg de l’any apunta que el balanç final serà similar al d’abans de la crisi.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 368 persones.