EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El transport públic se satura

El RACC alerta de la necessitat urgent de millorar l’R3 i posa de manifest la bona marxa del Bus Express

Cada dia entren i surten de Barcelona 540.000 vehicles aproximadament, una cinquena part dels quals (uns 108.000) estan afectats per les restriccions de la zona de baixes emissions (ZBE), que entraran en vigor l’1 de gener. La mesura, que es pren per reduir els efectes de la contaminació, s’aplicarà sobre aquells vehicles que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT tant a l’interior de la ciutat com a les rondes.

Davant d’aquesta mesura històrica, que es creu que afectarà unes 134.000 persones, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha dut a terme un estudi de mobilitat per analitzar les alternatives que se’ls presenten. Es calcula que prop de la meitat d’aquestes persones que cada dia accedeixen a Barcelona en cotxe, que són 18.000 en hora punta al matí, es convertiran a partir de l’any vinent en potencials usuaris del transport públic i faran el trajecte en tren o autobús. A aquests s’hi haurà d’afegir els que deixin el cotxe en algun aparcament al costat d’una estació a les proximitats de Barcelona i hi acabin d’arribar en tren.

Les conclusions de l’Anàlisi de la capacitat del transport públic als accessos a Barcelona no són gens afalagadores pel servei que presta Renfe a Rodalies i en especial l’R3. L’estudi alerta que la línia està sobresaturada en hores punta i en reclama el desdoblament en el marc de l’aplicació d’un pla d’emergència que incrementi les freqüències de pas i la capacitat dels trens en totes les línies. Cinc d’elles superen el 100% d’ocupació en hora punta al matí, essent el cas més greu el de l’R3 que, quan transcorre pel Vallès, arriba a un 108% d’ocupació entre 2/4 de 8 i 2/4 de 9 del matí en direcció a l’Hospitalet. Això significa que en cada vagó, que tenen una capacitat assignada d’uns 200 passatgers, hi ha el triple de gent dreta que asseguda. En sentit contrari, l’ocupació en hora punta del matí també és de les més altes (84%). “La situació és inacceptable”, conclou l’estudi, perquè “l’ocupació és superior a l’aforament oficial del vagó”. Qui també s’ha referit aquests dies a la situació de l’R3 és el Consell Empresarial d’Osona. En el transcurs de la Nit Empresarial d’Osona que es va fer dijous a Taradell, la seva presidenta, Lurdes Baulenas, també va reclamar una millora “imminent” de la línia. Per Baulenas, es tracta d’una “infraestructura cabdal” per l’economia de la comarca que “requereix inversions”.

Un dels mitjans de transport que més ha restat usuaris al vehicle privat és el Bus Express. Segons el RACC, l’E12, que uneix Vic amb Barcelona sense parades, és la sisena línia amb una ocupació més alta de les 24 analitzades d’aquest sistema d’autobusos ràpids. En concret, registra un 86% de places ocupades de 2/4 de 8 a 2/4 de 9 del matí i de les poques que incrementa els viatgers una hora més tard, fins al 88%. En aquestes hores punta hi ha freqüències de pas d’entre 10 i 15 minuts.

L’estudi s’ha dut a terme a partir d’una enquesta a 400 conductors de vehicles sense etiqueta ambiental, d’un treball de camp entre abril i juny en hores punta al matí i de l’anàlisi de l’oferta de places disponibles en transport públic.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 61 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't