Les obres per fer el desdoblament entre Montcada i Vic, amb un traçat de 60 quilòmetres, tindran un cost de 785,2 milions d’euros incloent-hi les redaccions del projecte i les expropiacions i un termini d’execució de 12 anys.
I les obres no començaran de seguida. Després de les al·legacions a l’estudi informatiu, presentades entre el novembre de 2008 i el febrer de 2010 i que quedaran recollides a l’estudi informatiu definitiu, s’haurà d’anar pel projecte executiu.
L’elaboració d’aquest projecte suposarà, almenys, dos anys més de feina. I, després, s’hauran de licitar i adjudicar les obres. Ho va explicar, aquest dimecres, el president del Consell d’Osona, Miquel Arisa, a la resta d’alcaldes que formen part de la comissió que fa el seguiment del projecte de desdoblament.
Aquesta comissió es va reunir el 29 d’abril a Puigcerdà, on es va decidir que presidència i gerència del Consell d’Osona elaborarien aquest treball. L’estudi s’ha fet durant els mesos de maig i juny a partir d’entrevistes amb tots els alcaldes del tram de línia de Figaró a Montcada, on hi ha la major complexitat urbanística. Si es resol aquest tram, el desdoblament fins a Vic anirà rodat.
A l’estudi també hi apareixen altres dades estadístiques. Per exemple, al tram de Vic a la Tor de Querol, que travessa Osona nord i tot el Ripollès, hi viatgen, cada any, 400.000 persones. De Barcelona a Vic, diu l’estudi, hi ha, cada dia, 27 trens, dels quals n’hi ha 9 que continuen fins a Ripoll i 6 més fins a Puigcerdà-La Tor de Querol.
A la línia també hi circulen 4 trens que arriben a la Garriga i 5 més que es queden a Granollers. El trànsit de mercaderies, tot i que tècnicament es tracta d’una línia internacional, és ridícul. “S’estima que circula un tren per sentit i dia. Aquest trànsit té el seu origen a Alstom (Mollet del Vallès), Productes Gallo (Granollers) i a l’estació de Balenyà-Tona-Seva”, diu textualment l’estudi.
Les previsions de trànsit apunten que el 2020 utilitzaran diàriament la línia fins a Vic 40.600 persones i l’any 2040, 60.700. També es preveu que passin a circular 48 trens dia i sentit, amb una freqüència en hora punta de 18 minuts i en hora vall de 30 minuts. En el tram de Vic a Ripoll es preveuen freqüències de 36 i 60 minuts, respectivament.
{{ comment.text }}