Els vehicles més contaminants, els que no tenen distintiu ambiental, tindran un recàrrec del 25% en la tarifa de la zona blava d’aparcament de Vic. En canvi, els elèctrics, amb zero emissions, continuaran sense pagar com fins ara i els que tenen la targeta ECO, la bonificació serà del 25%. Aquestes són algunes de les condicions que preveu l’estudi de viabilitat aprovat aquesta setmana pel ple de l’Ajuntament de Vic, pas previ per tornar a adjudicar la gestió de l’aparcament en superfície a una nova empresa ja que l’actual concessió, a Parcosa, finalitza aquest any. Altres novetats de la zona blava de Vic serà que s’incorporarà l’ús d’una aplicació mòbil per poder fer el pagament des del telèfon, tot i que per a les persones més grans o les que tenen menys habilitats amb les noves tecnologies es mantindrà el pagament amb monedes i targeta de crèdit als parquímetres, segons va explicar la regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero, durant el ple d’aquest dilluns. També hi haurà canvis a la zona verda. Fins ara era d’ús exclusiu per als veïns i amb un preu molt més alt per als que no ho fossin i la fessin servir. Ara la gent que fa ús d’una zona verda que no li correspon pagarà a preu de zona blava, que és d’1,5 euros l’hora. El contracte amb l’empresa que s’adjudiqui el servei serà per quatre anys amb la possibilitat d’un cinquè de pròrroga. Segons l’estudi que s’ha fet, l’Ajuntament ingressarà via cànon 1,3 milions d’euros, mentre que l’empresa rebrà un import net durant aquest període de 512.000 euros. Tota la inversió en parquímetres, la nova aplicació de mòbils i la senyalització anirà a càrrec de l’empresa. L’estudi es va aprovar només amb els vots de l’equip de govern, de Junts. Viqui Terricabras, d’ERC, va lamentar que es fomenti la gestió indirecta d’un servei a través d’una concessió i més tenint en compte que l’estudi que es va presentar al ple diu que és viable econòmicament. Si fos l’Ajuntament qui se’n fes càrrec no perdria el control i la direcció d’un servei públic, i es podrien fer canvis i millores en funció de les noves necessitats que es vagin creant.
Carla Dinarès, de Capgirem, va afegir que “el més preocupant” per a ells són les condicions laborals dels treballadors. Va lamentar que la plantilla de treballadors passarà de 15 a 8 persones perquè s’implantarà vigilància des de vehicles (amb càmeres en circulació), es reduiran el nombre de parquímetres a la via pública i s’automatitzaran diverses feines. A més, a través d’aquest sistema d’externalització, cada cinc anys aquests llocs de treball estaran penjant d’un fil. També va criticar que no es puguin reduir el nombre de zones blaves a la ciutat per criteris econòmics, perquè a l’empresa concessionària li surtin els números. Finalment, va apuntar que més que treballar per regular l’aparcament s’hauria de treballar per reduir la presència del vehicle privat a l’espai públic. Des del PSC, Carme Tena també va votar-hi en contra perquè en la proposta es perden llocs de treball.
Palmero va replicar que tot i que hi hagi una concessió administrativa, continua sent un servei públic i que l’Ajuntament està al darrere per controlar-ne el bon funcionament. Considera que d’aquesta manera es pot beneficiar de l’empresa privada per donar un plus a un servei públic.