Els efectes de la crisi econòmica també s’estan deixant notar en la recollida de residus. D’una banda, perquè la caiguda de l’activitat genera menys activitat econòmica. De l’altra, per la presència de drapaires alternatius que buiden contenidors abans que es faci la recollida.
Aquest és el sistema d’aconseguir algun ingrés a través de la venda d’aquest tipus de residu. Els ajuntaments més grans, com Vic i Manlleu, que tenen una recollida específica de cartró comercial, són conscients de la situació malgrat la dificultat que té abordar-la.
En alguns casos són gent molt necessitada que buiden alguns contenidors de la recollida de paper i cartró amb l’objectiu de revendre’l al circuits de reciclatge ja existents. En d’altres són furgonetes organitzades que recorren diferents pobles i s’emporten els cartrons grans de la recollida de paper i cartró que es fa pels residus del sector del comerç. Aquestes tenen calculat els dies i hores de recollida i s’anticipen al pas del camió del servei municipal.
Mercè Vidal, regidora en funcions de Medi Ambient de Vic, explica que més enllà que es reculli menys cartró, aquests drapaires només s’emporten el cartró “més gran” que pot ser revenut. El cartró “més petit” i “de menys valor” el deixen i el recull el camió quefa el servei municipal. Vidal admet que aquesta activitat redueix el cartró recollit. Això vol dir “més dificultats” per quadrar el cost del servei ja que la filosofia és que aquest es “pagui amb la venda del cartró que es recull”.
En zones de l’àrea metropolitana de Barcelona han optat per reduir el nombre de dies del servei, cosa que en el cas d’Osona, per ara, no es planteja.
De les tres furgonetes d’aquests drapaires que s’han pogut detectar dues ja han estat identificades per la Guàrdia Urbana i se’n fa el seguiment. Des de l’Ajuntament de Manlleu també han detectat la seva presència. Un altre dels materials que també busquen aquests drapaires, a més d’objectes diversos, és la ferralla.
En aquest sentit, fonts de l’Ajuntament de Manlleu ho han notat amb la recollida de residus o en zones d’on es pot treure aquest material i s’han fet diversos controls. En d’altres municipis s’ha detectat gent que busca ferralla en zones rurals.
· El preu actual del paper en dispara l’interès
L’increment del preu del paper seria la principal causa d’aquest nou interès per recollir cartrons. Actualment es paguen uns 100 euros per tona, quan fa només un any el preu estava a l’entorn dels 20 o 30 euros. Els especialistes en la gestió d’aquest residu creuen que aquesta pràctica acabarà desapareixent quan el preu del paper baixi perquè ja no sortirà a compte.
També hi ha botiguers que davant la petició de persones necessitades opten per donar-los directament el cartró. Els qui fan la petició als establiments volen evitar que el cartró surti a l’exterior perquè no el recullin els grups que van amb furgonetes.
El cartró no surt del circuit del reciclatge perquè aquestes persones el venen directament a recuperadors o intermediaris. La situació s’ha començat a notar especialment des de fa un parell de mesos.
Algunes dades. A Vic es recollien uns 1.500 quilos cada dia quan es recopilava cartró comercial i ara calculen que se’n recullen entre 500 i 750 quilos. A Manlleu, el primer trimestre del 2010 es van recollir 15.690 quilos de cartró comercial i aquest any ha caigut fins a 13.270 quilos.