QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els maquinistes del Cremallera, sense aire condicionat a la cabina

FGC ho atribueix a una avaria del sistema de climatització

Els maquinistes del Cremallera de Núria no tenen aire condicionat a la cabina dels combois i els dies punta de l’onada de calor han arribat a superar els 35 graus dins l’habitacle. És per això que aquesta setmana el sindicat Comissions Obreres (CCOO) ha denunciat públicament la situació i reclama la instal·lació d’aire condicionat a les cabines dels trens. Des de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) atribueixen la situació a una avaria del sistema de climatització.

El problema es concentra en quatre trens, “els automotors 5, 6, 7 i 8”, segons especifica Marc Cardona, delegat de CCOO al FGC Vall de Núria. Tots quatre són de l’any 1985 i es van modificar l’any 2019. A tots quatre s’hi va instal·lar un sistema d’aire condicionat per al passatge i en dos d’ells a més s’hi va afegir un vagó intermedi. Per fer arribar aire a la cabina, “es va introduir un conducte des del sistema dels passatgers a la cabina, però és insuficient”, diu Cardona. “No té prou força per fer baixar la temperatura de la cabina.” El problema el tenen, sobretot, a les hores de màxima calor, quan el termòmetre ha arribat pràcticament als 37 graus. Això durant l’onada de calor, “sense onada de calor arribem als 30 graus”. Hi ha una cinquena màquina híbrida i en aquest cas no hi ha problema “perquè porta un equip d’aire a la cabina”, segons Cardona.

Consultats per EL 9 NOU, des de FGC expliquen que fins a l’any 2019 “els cotxes no tenien sistema d’aire condicionat, disposaven de finestres abatibles, com la majoria dels trens de muntanya”. Expliquen també que aquest 2022 s’han fet millores al sistema “per augmentar el cabal d’aire fred” que circula de la zona de passatgers a la cabina. Ara bé, “s’ha produït una avaria d’una part del sistema de climatització, encara en període de garantia. El constructor (Stadler) està treballant en la seva resolució definitiva i s’ha implementat una solució provisional”, segons fonts del FGC. Mentrestant, afegeixen, “el personal segueix les indicacions que s’han establert per minimitzar aquesta situació d’excepcionalitat a causa de la incidència”, com són “hidratació, realització de pauses o planificació de rotativa de treball”. Des de l’empresa pública recorden també que “els trens continuen tenint les finestres abatibles, fent possible l’obertura, si és necessari, per falla del sistema o altres circumstàncies”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 190 persones.