Els radars que hi ha a la C-17 al Congost mantindran el límit de 80 quilòmetres per hora. Tot i que fins a l’octubre multaven els vehicles que circulaven a més de 100, el Departament de Polítiques Digitals i Territori va donar l’ordre de reduir aquest topall, primer al del Pinós en sentit Vic (punt quilomètric 42,71), i aquesta tardor, al que hi ha de baixada cap a Barcelona abans d’Aiguafreda i Sant Martí de Centelles (punt quilomètric 41,18). En el primer cas, de fet, la indicació es remuntava a l’any 2018, quan es van portar a terme les obres per arreglar els bonys de la calçada, però el canvi del radar no es va fer efectiu fins a l’octubre del 2021, coincidint amb la millora de l’enllaç de la C-17 a Sant Martí de Centelles i la consigna de rebaixar la velocitat al que hi ha just abans d’arribar en aquest municipi.
Tal com recollia EL 9 NOU de divendres passat, això s’ha traduït en una allau de multes que ara comencen a arribar a conductors d’Osona i el Ripollès. Les xifres parlen per si soles: d’una mitjana mensual de 70 i 180 sancions s’ha passat a 2.180 i 2.800, la qual cosa demostra que ha fallat la comunicació malgrat que els dos radars fixos estan ben senyalitzats i el límit de velocitat, també.
Amb l’objectiu de no generar més confusió, fonts de Territori expliquen que de moment tant l’un com l’altre es mantindran a 80 km/h, ja que així ho va recomanar el Servei Català de Trànsit tenint en compte que aviat ha d’entrar en funcionament el de tram que controlarà que se circuli a aquesta mateixa velocitat entre Centelles i les antigues naus de Leiro.
El Departament admet que la C-17 és una carretera amb un traçat complicat i un volum elevat de trànsit i accidents. Això ha portat la Generalitat a fer-hi “inversió contínua” per millorar la seguretat i condicions. A banda de les obres del tercer carril en sentit nord entre Parets i el nus amb la C-155, destaquen dels últims temps les malles de contenció dels talussos als revolts de Leiro després de la mort d’una veïna de Manlleu en caure-li una pedra a sobre el cotxe, l’any 2016.