Els conductors d’Osona i el Ripollès que accedeixen a Barcelona a través de la C-17 i la C-33 (l’autopista que va de Montmeló a l’avinguda Meridiana) i els que utilitzen el tram de l’AP-7 que discorre pel Vallès Oriental perden cada any més de 36 hores en retencions per anar i tornar de la feina o el lloc on estudien. La franja més crítica és entre les 7 i les 9 del matí, quan de mitjana passen 8,8 minuts aturats a la carretera.
Les dades formen part de l’estudi Evolució de la congestió als corredors viaris d’accés a la ciutat de Barcelona, elaborat pel RACC, i que dona xifres globals de com afecten les cues als conductors i usuaris de les línies interurbanes d’autobús. A banda de vies del Baix Llobregat, el Maresme o el Vallès Occidental, s’analitza el tram Mollet-Barcelona a la C-17, el Montcada-Barcelona a la C-33 i el Montornès-Castellbisbal a l’AP-7. La recerca s’ha fet amb dades de velocitat de vehicles recollides en dies laborables dels mesos de febrer i març d’aquest any en intervals de 15 minuts.
Entre tots els usuaris d’aquestes tres carreteres d’alta capacitat, perden 1,4 milions d’hores l’any. Això representa un cost econòmic que el treball xifra en 16,5 milions d’euros. El càlcul es realitza tenint en compte el valor del temps emprat de més per fer un recorregut concret i l’impacte ambiental que genera la congestió per una major despesa de combustible i un augment de les emissions de diòxid de carboni. Les dades actuals empitjoren les que hi havia l’any 2016, un aspecte que no es pot deslligar d’un increment del volum de trànsit que passa per l’AP-7 (de 107.521 a 135.635 vehicles diaris), per la C-33 (de 57.666 a 89.217) i per la C-17 (de 53.172 a 70.428), segons les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat que s’han utilitzat per confeccionar l’informe. Hi ha més persones perjudicades per les congestions: de 4.943 a 7.631 tenint en compte les que es mouen amb vehicle privat i les que fan servir línies de bus. Això vol dir un augment del 54% en només tres anys.
L’estudi també demostra com gairebé es triplica la pèrdua de minuts que hi havia a la franja de 7 a 8 del matí en els eixos viaris del Vallès Oriental. L’any 2016, cada conductor perdia 3,2 minuts per culpa de la congestió. Ara, la xifra puja fins als 8,8 i empata amb la franja de 8 a 9 del matí. Aquesta també empitjora, tot i que no tant perquè fa tres anys cada usuari ja tardava set minuts i mig més del compte per fer el desplaçament habitual. Segons el RACC, tot plegat demostra “un avançament de l’hora punta” al qual les empreses de transport no viuen alienes. Pere Burch, delegat de DHL a Osona, explica que “els anys més durs de la crisi econòmica hi havia molta menys activitat: menys mercaderies, menys desplaçament de treballadors i, per tant, menys vehicles a la carretera”. Ells s’ocupen de fer repartiments a dins la comarca d’Osona, però cada dia van a recollir i deixar paquets tant a l’aeroport com al CIM Vallès, a Santa Perpètua, i Burch apunta que cada xofer té les seves pròpies estratègies: “Ens refiem molt del que marquen els GPS. Fer cada dia exactament el mateix trajecte ha passat a la història, perquè la situació del trànsit canvia en qüestió de minuts”.
El treball del RACC conclou que calen “propostes per facilitar que els usuaris de vehicle privat passin a mitjans públics col·lectius com el tren o l’autobús potenciant la competitivitat del transport públic, especialment en els trajectes de fins a 20 quilòmetres”. Per això, proposen “ampliar els park&ride a les estacions de tren, incloent una millor senyalització des de les vies d’alta capacitat”. Per fer-ho apunten que és necessari millorar la informació (nombre de places disponibles, modalitats d’abonaments, seguretat o il·luminació) i abaratir el preu dels títols de tarifa plana (T-Mes i T-Trimestre) en el context de posada en marxa de la T-Mobilitat. També reclamen inversions en infraestructures, incloent-hi el reivindicat desdoblament de l’R3. I igualment plantegen, entre d’altres, que els vehicles de mercaderies circulin en funció de la congestió, abans de 2/4 de 7 del matí o a partir de 2/4 de 10, tant per entrar com per sortir de Barcelona.