QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

En llista d’espera per examinar-se

Les mesures per fer front al coronavirus han llimat de nou la plantilla d’examinadors i la del
personal administratiu a Trànsit. Els alumnes s’acumulen i l’angoixa a les autoescoles creix

Antonio Fernández, de Sant Pere de Torelló, es va apuntar a l’autoescola a principis de març per treure’s el carnet de moto A2. Amb experiència en circulació i en la conducció de vehicles de dues rodes, “la meva previsió era aprovar la teòrica i la pràctica entre finals de març i principis d’abril”, però el seu plantejament ha quedat en paper mullat i a hores d’ara encara no sap quan podrà finalitzar l’avaluació i obtenir el per· mís. I és que el 13 de març, Fernández va aprovar la teòrica, i quan ja tenia hora per fer algunes pràctiques per preparar l’examen de circuit i circulació “tot es va aturar”. Dilluns passat va tenir l’oportunitat de fer la part de circuit, i també la va superar a la primera, “però ara no tinc data per fer la circulació. Em diuen que segurament al setembre o principis d’octubre”. Així doncs, “un procés que crec que en situació normal hauria fet amb un mes i mig”, s’allargarà com a mínim set mesos, “i amb la moto aturada al garatge”, es lamenta.

L’acumulació d’alumnes a l’espera de poder fer l’exa· men pràctic de conduir i l’an· goixa d’unes autoescoles que viuen entre la pressió dels seus clients i les mancances i falta de solucions per part de l’administració pública no és nova, però després dels mesos d’inactivitat provocats pel coronavirus la situació ha viscut un repunt en negatiu. Fa un any, el mateix col· lectiu denunciava la manca d’examinadors, “però en els següents mesos la situació va millorar una mica i es va incorporar personal”, explica Fina Puntí, presidenta de l’Associació d’Autoescoles d’Osona, que lamenta que “quan aixequem una mica el cap, ens arriba un altre problema”. En aquest cas, l’origen del pas enrere es troba en l’alarma sanitària provocada per la Covid-19, “i la decisió des de Funció Pública de protegir els seus treballadors més vulnerables”, una acció que es tradueix en un gruix important de funcionaris que han cessat o reduït la seva activitat laboral. A aquest fet cal afegir-hi “els torns de vacances que els toquen”, una combinació que ha deixat sota mínims “tant la plantilla d’examinadors com el personal d’administració de les diverses prefectures de Trànsit”. Per si no n’hi hagués prou, per evitar l’ús de paper i per tant el risc de contagi de la Covid-19, recentment s’han substituït tràmits físics per la utilització “d’un programari en línia que ens provoca moltes incidències, i els administratius de Trànsit tampoc dominen bé”.

La combinació de totes aquestes variables genera descontentament en totes les parts implicades. Pel que fa als treballadors, de les prefectures “no donen a l’abast, tot i que els que hi ha fan molta feina”, explica Jaume Taboada, director de l’autoescola Taboada de Ripoll i vicepresident de l’Associació d’Autoescoles de la demarcació de Girona. A les escoles de conducció “hi ha molta feina, però no ens deixen treballar al ritme que ho podríem fer”, diu Puntí. En xifres globals, la disminució de plantilla dels examinadors i la major lentitud en els tràmits provoca que les autoes· coles puguin avaluar un 80% menys d’alumnes que abans del confinament. D’altra banda, després de més de tres mesos sense poder facturar, “vam fer pressió per mantenir els exàmens a l’agost”, i Trànsit ho va acceptar. Ara, però, “ens sentim una mica enganyats”, comenta Puntí, mentre Taboada ho desenvolupa: “És una mica trampa, perquè si ara ja se’n fan pocs, amb examinadors de vacances a l’agost la capacitat d’avaluar serà amb comptagotes. Gairebé nul·la”.

L’última baula de l’engranatge són uns alumnes que davant la necessitat –en alguns casos– i la voluntat de treure’s el carnet topen amb la incertesa de poder planificar quan el tindran. “No és culpa nostra i costa que la gent ho entengui. Som la cara visible i els qui rebem els cops”, explica Puntí, que reconeix que la situació els obliga “a frenar pràctiques de gent que ja està preparada però no pot apuntar-se a l’examen per falta de places”, i també a fer una llista dels qui fa més temps que són al centre i estan més preparats, “amb la condició que si no aproven s’hauran de posar de nou a la cua per donar l’oportunitat a altres companys”. Això fa que a dia d’avui “ningú pot pensar que anirà a examen pràctic quan vulgui”, diu Puntí, i Taboada afegeix que l’objectiu de treure’s el carnet a l’estiu “és pràcticament impossible si t’has matriculat després del confinament”.

En l’examen teòric, per tal d’aplicar les mesures de distància de seguretat que exigeix la situació sanitària actual, Osona i el Ripollès han apostat pel canvi d’ubicació, amb l’objectiu de no perdre capacitat d’avaluació. A Vic, el fet d’aplicar les mesures sanitàries a l’edifici que l’Associació d’Autoescoles d’Osona té a la zona esportiva implicava passar dels 45 als 33 alumnes examinats, i per aquest motiu des de dilluns passat es fan a l’edifici del Sucre, “on caben 62 persones aplicant les mesures”. Al Ripollès, pel mateix motiu, els exàmens teòrics es fan a Girona i no a les aules de la Fundació MAP de Ripoll.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?