Des del setembre passat al barri de Montserrat de Torelló no disposen de cap sucursal bancària. Aquest fet, en una zona on viuen uns 5.700 habitants, genera malestar sobretot per a la gent gran i els comerciants.
Això ha fet que dos matrimonis del barri, Agustí Costa, Roser Subirà, Teresa Ayats i Josep Subirà, hagin iniciat una mobilització a la qual de mica en mica s’hi van sumant persones i que culminarà divendres de la setmana vinent amb una cercavila de protesta per les sucursals que hi ha al centre del poble sota el lema “Els bancs ens han abandonat però seguim pagant”. D’aquesta manera volen manifestar que “la gent gran de Torelló ens sentim decebuts i desatesos pels bancs”.
El detonant per començar a organitzar-se va ser quan Costa, recordava, “vaig haver d’ajudar una senyora que estava al caixer”, el que hi ha deixat CaixaBank. “Ho fas amb tota la bona fe, però això ho hauria de fer el banc.”
Des de fa mesos, l’alternativa que donen el BBVA i CaixaBank és que els veïns es desplacin al del centre del poble, a un quilòmetre del barri, un camí que pot ser molt llarg per a alguns. “Hi ha gent gran com jo, que vaig coixa, que no poden caminar, baixar i tornar a pujar”, lamentava Ayats divendres al matí davant l’oficina tancada del BBVA. Treure aquest servei, remarcava, “és maltractar la gent gran” i les persones que tenen dificultats per fer els tràmits en línia o a través dels caixers automàtics. Josep Subirà afegia que “almenys haurien de fer un període de transició” perquè la gent aprengui a fer aquests tràmits, “que ho vagin suprimint de mica en mica”, encara que admet que poden passar anys, “però no de cop i volta”.
Costa recordava que quan van a les oficines del centre del poble “segueixen atenent de forma presencial d’1/4 de 9 a les 11, hi ha cues impressionants i a les 11 menys un minut diuen que s’ha acabat”.
I mentre explicaven la problemàtica que els causa la retirada d’aquests serveis, altres veïns i comerciants s’afegien a la conversa, una conversa que és molt habitual des de fa mesos pels carrers i establiments del barri. Flora Barrera assegurava que a l’únic caixer de la zona “fa quatre dies que no hi ha diners, no en posen” i la màquina es buida perquè “tots els anem a buscar allà”. Roser Casalí, treballadora de la farmàcia, posava de manifest que els comerciants “també necessitem fer gestions, anar a buscar canvi i també ens trobem desatesos”. Tot plegat, deia, “és una mica deshumanitzant”, perquè els bancs “no estan a l’alçada de tractar amb el públic”, remarcava que “no donem la culpa als treballadors” sinó “als de dalt”, i plantejava també que com a mínim a l’oficina de baix hi posin més personal a finestreta.
De cara al dia 25 a les 10 del matí confien que s’hi sumi el màxim de gent, deia Costa, i també han preparat una carta per lliurar als directors de les oficines. Encara que són bastant escèptics, com també amb la recollida de firmes que s’ha fet a l’Estat, esperen que la mobilització per expressar el seu malestar serveixi per recuperar el servei.