La Najat i la Malak són mare i filla, però comparteixen unes hores dos dies a la setmana en una de les aules de l’institut Antoni Pous i Argila de Manlleu. Formen part del projecte AFEX (Aprenem Famílies en Xarxa) que han iniciat fa unes setmanes amb la voluntat que familiars dels nouvinguts puguin aprendre la llengua vehicular i acompanyar l’educació dels seus fills i filles. La Najat, que també fa classes de català als matins, explicava aquest dimarts que “necessito la llengua per treballar, per l’escola, per anar al metge” i que la seva filla “és bona mestra”. La jove, que estudia 2n d’ESO, comentava que a la mare “li costa una mica el català” i es va apuntar com a voluntària per ajudar-la. I a més, totes dues estan contentes perquè comparteixen un temps.
Fikri Macchar, alumne de 2n de Batxillerat, és el dinamitzador de les classes que fan els dimarts i els dijous. Aquesta setmana feien una activitat relacionada amb el Dia de la Dona: presentaven dones que han fet història com a esportistes, científiques o arquitectes i feien un joc tipus “qui és qui” per així treballar també el vocabulari. En altres classes també fan gramàtica o aprenen vocabulari relacionat amb diferents àmbits amb la idea, com explicava Macchar, “que puguin anar soles al metge o al supermercat”. El dinamitzador combina aquestes classes amb les seves de Batxillerat, però ho porta bé. Des del centre li van proposar assumir aquest rol i assegurava que “em vaig enamorar del projecte i per això estic aquí”. La tasca, però, no la fa ell sol, sinó que compta amb un seguit de voluntàries, moltes de les quals són filles de les dones que assisteixen a les classes de català. Funcionen com a parelles lingüístiques i s’asseuen juntes a l’aula per fer conversa i també per traduir el que no entenen, tot i que el dinamitzador, sobretot ara al principi, combina el català amb l’amazic per si hi ha dubtes.
Carla Sánchez, tutora de l’aula d’acollida de l’institut, explica que el projecte l’impulsa la FAPAES en col·laboració amb Casa Àsia i que els l’han atorgat, de moment, per un any. És un recurs per a famílies nouvingudes i per ara se n’han apuntat 9, però poden arribar fins a 12, amb la voluntat “que entenguin com funciona i les expectatives que poden tenir els seus fills”. Paral·lelament també desenvolupen un programa d’estudi assistit i reforç en què voluntaris de Batxillerat i exalumnes fan suport a alumnes d’ESO preparen, gratuïtament, als de batxillerat que ho necessiten en matèries com les matemàtiques. Des del centre, afegeix la directora, Sònia Higueruelo, estan contents de l’acollida dels projectes. Segons la directora, tot plegat s’emmarca en el projecte de centre en què posen el focus en la persona, com planteja l’agenda 2030 de les Nacions Unides, i “volem tenir una visió més global, sortir de l’institut i impactar en la comunitat”.