QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

L’Esquirol ordena pistes i senders per limitar el pas de cotxes i motos

L’objectiu és compatibilitzar l’accés i gaudi del medi amb el dia a dia de la gent que hi viu

En una comarca de tradició pagesa, carregada de patrimoni natural i cases disseminades, un terme municipal de 61,80 quilòmetres quadrats implica desenes de pistes, senders, corriols… i totes les seves varietats. Des d’aquest mandat, i amb l’objectiu de posar ordre principalment al trànsit de cotxes i motos, l’Ajuntament de l’Esquirol compta amb un inventari de camins.

Segons el consistori, el poble és el primer de Catalunya a completar el tràmit, però, més enllà de l’etiqueta de pioner, el valor és disposar d’una eina que regula i mira de garantir el gaudi de l’entorn de la manera “més pacificada i responsable possible”, tal com destaca l’alcalde, Àlex Montanyà (AUD-ERC).

Un dels aspectes clau és la no distinció entre camins públics i privats: “Des del primer moment no vam entrar a valorar això, sinó a detectar, d’acord amb els veïns i veïnes, quins camins necessiten un ús més pacificat i responsable perquè els puguem gaudir tots”. Montanyà recorda, de fet, que la normativa ja estableix que els cotxes i motos –excepte autoritzats– no poden circular per pistes de menys de tres i dos metres d’amplada. Ara bé, “fer-ho complir és complicat”.

La virtut de l’inventari és aportar cobertura legal perquè Interior i els cossos que operen al medi natural, com ara els Agents Rurals, puguin fer pedagogia i, si és el cas, sancionar.

En total s’abasta 51,5 quilòmetres de 12 camins, senders i pistes.

D’aquests, set s’han senyalitzat en color verd, amb accés lliure, i cinc en vermell, de pas prohibit excepte vehicles autoritzats. En paral·lel, s’han marcat aparcaments dissuasius i zones on està prohibit estacionar, ja que els cotxes aparcats poden barrar el pas de tractors i d’altra maquinària agrícola o fins i tot serveis d’emergència.

La instal·lació de senyals com el de la fotografia ha estat el pas final i més visible. “N’hem posat no només a les entrades i sortides, sinó també a accessos secundaris, sobretot al camí ral de Vic a Olot o a la riera de les Gorgues”, detalla Montanyà.

En alguns trams hi ha hagut reacció vandàlica, però l’Ajuntament hi ha respost col·locant novament els senyals malmesos. També s’han imposat les primeres sancions, especialment a la zona de Caselles, a sota Cabrera.

D’acord amb el que preveu la llei catalana, els imports d’aquestes multes poden anar dels 300 als 3.000 euros. “Les patrulles al territori són limitades, però se n’han interposat algunes”, explica Montanyà, i sobretot “estem contents de trucades de veïns felicitant-los per la iniciativa”.

La necessitat de posar ordre a l’accés al medi natural no és nova: “Arran de la pandèmia, amb el desconfinament, ens vam trobar molta massificació”. Això va empènyer municipis i Consell Comarcal d’Osona a activar l’anomenada Comissió Consultiva d’Accés Motoritzat al Medi Natural, una palanca concebuda per llei a Catalunya des dels anys noranta però que a pocs llocs s’ha arribat a desplegar.

A més a més de l’Esquirol, que ha completat el tràmit, treballen en els seus inventaris de camins Tavertet, Rupit i Pruit, Vidrà, Sant Bartomeu del Grau, Sant Martí de Centelles, Taradell, Sant Pere de Torelló, Gurb o Santa Maria de Besora.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 234 persones.