Una denúncia a les xarxes socials ha posat aquesta setmana en alerta la ciutadania sobre un nou tipus de ciberestafa. Es tracta de la usurpació del compte de WhatsApp d’una persona per reclamar als seus contactes un bizum urgent. A diferència d’altres estafes d’aquest estil, aquesta es fa des d’un número de telèfon real, en aquest cas el d’un veí d’escala de l’afectada, i amb missatges en català, fet que dona versemblança a la petició.
En va ser víctima ja fa uns dies un diumenge al vespre la vigatana Núria Codina. “Fins dissabte no vaig tenir temps d’explicar-ho i ara ha saltat tot”, diu.
Aquests dies no para de pensar que hauria pogut fer les coses de manera diferent, però en aquell moment es va regir per l’empatia cap al seu veí, un home gran i amb la dona malalta. “Ho fan molt creïble.
El vocabulari era molt real i el tipus de missatge personalitzat i planer. Jo n’havia rebut d’altres en castellà i des d’un número que no coneixia, però aquest no em va fer dubtar d’entrada”, detalla. Al missatge l’home li deia que havia de fer un bizum urgent i no li funcionava el sistema de pagament.
Li preguntava si ho podia fer ella i li assegurava que posteriorment li tornaria els diners. Codina va comprovar al grup de WhatsApp de la comunitat de veïns que era el mateix número i la mateixa foto de perfil del seu veí de replà i va decidir enviar-li els 280 euros que li havia demanat, tot i comentar-li que no li anava massa bé econòmicament.
També va confessar a l’home que havia tingut dubtes per les moltes estafes que hi ha avui en dia i ell primer es va mostrar ofès per haver-ne dubtat i després li va contestar “que cabrons, com se les enginyen”. “S’estaven rient de mi mentre jo els explicava els tipus d’estafes que hi ha”, lamenta la víctima.
Al cap d’una estona, l’home li va demanar 200 euros més. “Aquí sí que vaig començar a dubtar, però pensava que a qui extorsionaven era al meu veí perquè això passa amb la gent gran”, comenta. Per això va provar de trucar-li i al no obtenir resposta “me l’imaginava atabalat amb la tecnologia”.
Li va escriure que no tenia més diners i ell li va dir que amb 100 euros ja feia perquè els altres 100 els hi havia deixat un familiar. Ella hi va tornar a caure, però “aquesta urgència em va començar a preocupar i li vaig demanar si podia sortir a l’escala i veure’ns un moment”. La resposta va ser que era fora i arribaria al cap d’una hora.
A partir d’aquí, silenci, fins l’endemà al matí que li va escriure si es recordava d’ella i ell li va respondre “qui ets?”. Va ser aleshores quan es va adonar que l’estafada era ella i se’n va anar a posar una denúncia als Mossos d’Esquadra.
També va trucar al veí i ell li va confirmar que l’havien suplantat, perquè el mateix dia havien intentat estafar amb el mateix mètode la seva filla i la seva neta. Elles, però, van contactar amb la companyia telefònica i van aconseguir recuperar el número.
“Fa força por tot plegat, perquè és una estafa a diferents bandes. A l’home a qui suplanten, als seus contactes a qui demanen diners i a algú altre a qui han robat el DNI per obrir un compte corrent”, adverteix Codina.
En tractar-se d’un tipologia molt nova, els Mossos d’Esquadra han explicat a EL 9 NOU que encara no l’han pogut filtrar entre totes les estafes que es registren diàriament. Tot i així, al fil de la xarxa social X on Codina va explicar el seu cas hi ha altres persones que asseguren haver-ne estat també víctimes i al posar el número de telèfon on va fer el bizum a un cercador a internet també li van sortir més víctimes.
“Hi ha altres estafats, però jo he estat la primera de fer-ho públic perquè em va fer molta ràbia i perquè vull que la gent ho sàpiga. Potser cauran en una altra estafa, però almenys que no caiguin en aquesta”, explica.
Per això, ara aconsella “fer una trucada o veure’s amb la persona per assegurar-nos que realment necessita diners” i també “posar-nos en alerta sempre que detectem urgència perquè busquen que anem ràpid i no fem comprovacions”.