Establir prohibicions i limitacions a la circulació motoritzada per regular accessos a camins rurals i pistes forestals. Són els principals objectius que s’ha marcat la Comissió Consultiva de l’Accés Motoritzat al Medi Natural d’Osona i que el municipi de Gurb aplicarà a la zona del Turó de la Creu i del Bosc Encantat per limitar l’afluència i controlar els aparcaments d’aquests punts d’interès. Així, en uns temps en què la pandèmia ha propiciat la massificació d’entorns naturals, Gurb esdevé –després de Sant Martí de Centelles i l’Esquirol– el tercer municipi a presentar un informe definitiu per identificar els camins i pistes forestals (públiques i privades) que vertebren el municipi.
En aquest sentit, l’alcalde de Gurb, Josep Casassas, subratlla que “havent detectat que el turó i el bosc tenen una afluència important de visitants els caps de setmana de tardor i primavera, hem cregut convenient col·laborar amb la Comissió i confeccionar un inventari destinat a millorar la regulació d’aquests espais’’. A la vegada, afegeix que “si bé fa temps que al voltant d’aquestes zones estem implementant mesures com posar senyals de prohibit aparcar o informadors que comuniquen on es pot estacionar, era necessari elaborar una proposta de senyalització per assegurar una regulació concreta d’aquests dos punts’’. Pel que fa al tram que va del Club Tennis Vic al Turó de la Creu –freqüentat per gent de la comarca que vol fer senderisme–, Casassas apunta que “sovint trobem vehicles mal aparcats en llocs que poden dificultar el pas de maquinària agrícola o vehicles d’emergències’’. Respecte a la zona del Bosc Encantat, que rep principalment visitants de l’àrea metropolitana de Barcelona, l’alcalde creu que “de vegades, aquestes famílies no tenen una educació ambiental de base i aparquen sense cap mena de criteri ni respecte als veïns dels camins propers’’.
Davant d’això, a la reunió que va tenir lloc dijous a Gurb i que va reunir alguns representants de la Comissió, Casassas va desglossar alguns dels objectius de la proposta definitiva, com són “retirar o sancionar cotxes mal estacionats i poder tancar de forma legal i correcta l’accés al turó i al bosc en moments de màxima afluència’’. Mentre que està previst que les regulacions d’aparcament estiguin sempre vigents, les de pas només s’aplicaran quan sigui convenient. Un cop la Comissió ha donat el vistiplau a l’inventari, posteriorment el Consell Comarcal d’Osona s’encarrega de recollir al·legacions i fer un informe al Departament d’Acció Climàtica, que al seu torn decideix si l’inventari pot ser aprovat definitivament. Tot plegat, d’acord amb Casassas “la regulació s’aplicarà quan s’aprovin els tràmits, i això pot trigar fins a un any’’.
Al mateix temps, Àlex Montanyà, alcalde de l’Esquirol, va presentar a la reunió la proposta de l’inventari de camins del municipi. En paraules seves, “a l’Esquirol sobretot en volem protegir dos, el de la riera de les Gorgues, d’11 quilòmetres, i el Ral, de 8’’. En aquesta línia, detalla que “la idea és restringir el seu accés als grups de motoristes que no fan un bon ús de l’espai’’.
Amb tot, Montanyà, que també ocupa el càrrec de president de la Comissió des de la seva constitució el juliol de l’any passat, explica que les regulacions, lluny d’afectar els veïns dels municipis o els vehicles autoritzats, permetran habilitar zones d’aparcament específiques des d’on els visitants podran accedir a peu o altres mitjans no motoritzats als punts naturals concrets. A més, amb l’objectiu de vetllar per un accés respectuós al medi ambient, encoratja els municipis a iniciar la tramitació dels inventaris per tal de regular l’accés als punts crítics de forma temporal o permanent. Per exemple, Ruben Montero, enginyer del Departament d’Acció Climàtica, obre la porta a fer un circuit per a motocròs a Taradell, perquè “els trialers, que entrenen a boscos privats, tinguin un lloc segur per practicar aquest esport.