“Serà com posar Gurb al mapa”, diu l’alcalde, Joan Roca. I és que el projecte de transformar l’actual carretera de Sant Bartomeu en un carrer suposa també que es doni visibilitat al poble de Gurb, que ara, com diu Roca, “la gent s’adona que hi ha passat quan troba el rètol de Vic”.
L’Ajuntament ja va treure a subhasta en el darrer ple de febrer l’obra d’urbanització d’aquesta carretera, la BV-4601, que fins ara era de la Diputació de Barcelona i que passarà a ser propietat del consistori.
L’objectiu és fer un carrer que doni continuïtat dels recorreguts de vianants i que connecti la zona de serveis de l’Esperança –on hi ha l’ajuntament, el teatre i sala de cultura, el casal d’avis i el consultori mèdic, el centre de dia per als avis i l’oficina de Correus– amb la part de la població més urbana, adequant alhora l’itinerari escolar.
Es canviarà, doncs, la prioritat. En ser un carrer, la importància ja no serà dels cotxes sinó dels vianants, les bicicletes i el transport públic, tot i que hi podran continuar passant vehicles.
El projecte, que ha redactat la Diputació de Barcelona, preveu fer una primera fase –la més visible– que anirà des del nucli de l’Esperança fins a la rotonda d’entrada al polígon de La Ronda, que ja està feta. Així es farà la urbanització necessària pel que fa al clavegueram, a la gestió de les aigües i a l’enllumenat, afegint al que ja hi ha el carril bici necessari i fent unes voreres adequades per als vianants.
Algunes de les coses destacades és l’actuació que es farà al rec del Romeu, que és un punt negre que s’ha hagut de treballar conjuntament amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) de Girona, “perquè el rec és un afluent del Ter”, diu Roca, que reconeix que ha estat un punt complicat per la tardança de l’ACA.
En aquest punt s’ampliarà el pont actual que passa pel rec. Abans d’arribar al pont es mantindrà l’aparcament que hi ha davant la zona més industrial, on ara i de manera provisional s’hi han posat unes bandes alçades per amortir la velocitat dels cotxes.
S’adequarà el carril bici de tota la carretera i es faran voreres amples i arbrades al llarg de la carretera mantenint els guals actuals. Igualment s’hi faran algunes places d’aparcament i a l’alçada de la plaça de l’Amistat, on ara hi ha un semàfor, es farà una actuació global que passa per fer una zona de prioritat invertida “que es veurà amb el tipus de paviment” i que dóna prioritat als vianants i no als cotxes.
Així es farà com una ampliació de la plaça de l’Amistat, una zona sense voreres i s’anul·la una de les entrades actuals cap al passeig de Prixana a més de canviar de lloc la parada de l’autobús. L’obra inclou el soterrament de les línies elèctriques i la implantació de fibra òptica per a telecomunicacions, entre altres.
Per a més endavant es preveu fer la segona fase, que va des de la rotonda del polígon La Ronda, passant l’Eix Transversal per sobre fins a la zona esportiva amb una millora important del carril bici. L’objectiu, per Roca, és que el trànsit pesant no passi per aquest carrer ja que hi ha en paral·lel la C-17 i entrada i sortida senyalitzada cap al polígon La Ronda.
En total s’actuarà sobre 1,8 quilòmetres i l’obra tindrà un cost de 3,2 milions d’euros que es finança amb una aportació important ja concedida del PUOSC al voltant de 2 milions d’euros i una aportació d’1,7 milions d’euros de la Diputació, que també ha pagat el projecte.
D’aquests, 2,9 són els que costarà aquesta primera fase. Roca creu que el cost de l’obra pot ser menor a aquest preu i que pot estar acabada a finals d’aquest any, tot i que el termini previst al projecte és de 14 mesos.