QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Incertesa de la comunitat educativa davant la reobertura de centres

L’anunci del Departament d’Educació de reobrir escoles i instituts per a activitat no lectiva i voluntària a partir de dilluns que ve, on ja s’hagi passat a la fase 2 de desconfinament, genera incertesa entre la comunitat educativa

Tenir el guix en una mà i l’esborrador a l’altra gairebé havia passat a la història amb les noves metodologies educatives. Ara, però, alguns mestres ironitzen amb el fet que amb la reobertura de centres l’hauran de canviar per un drap i un líquid desinfectant. L’anunci del Departament d’Educació de reobrir escoles i instituts per a activitat no lectiva i voluntària a partir de dilluns que ve, on ja s’hagi passat a la fase 2 de desconfinament, genera incertesa entre la comunitat educativa, que té molts dubtes de com aplicar les mesures higièniques i de distanciament sobretot en els grups d’alumnes de menys edat.

Per exemple, el director de l’escola Lloriana de Sant Vicenç, Pep Artero, explica que “podem estar d’acord a fer alguna cosa perquè no podem estar igual que a la fase zero”, i també entén que hi ha famílies que poden tenir necessitats perquè treballen fora de casa i els avis, amb factor de risc, no es poden fer càrrec dels infants. En aquest sentit, el departament planteja que puguin anar als centres en grups reduïts els infants de 3 a 6 anys els progenitors dels quals facin una declaració jurada conforme tenen la necessitat. També es preveu per a alumnes de final d’etapa en grups de 13 a Primària i tutories per a qui ho necessiti i tot plegat sense deixar el treball telemàtic. A Secundària l’obertura serà amb cita prèvia per a orientació i acompanyament. En els més petits, comenta Artero, “és molt difícil garantir la distància” i li plantegen dubtes espais com els lavabos o el pati. Montse Giménez, directora de l’escola Joan Maragall de Ripoll, explica que els “cau una responsabilitat” molt gran per tres setmanes i que es respira certa indignació entre els mestres. Tot i això, valora poder tenir la possibilitat de poder fer un cert comiat amb els alumnes, i afegeix que s’ha de tenir en compte que hi ha professorat en sector de risc, ja sigui per l’edat o bé per patologies que puguin tenir, i que això s’haurà de tenir en compte a l’hora de fer els grups. També creuen que perillen els especialistes, sobretot de cara al setembre quan s’hagin de fer grups més reduïts d’alumnes amb l’assistència obligatòria.

A Secundària, diu la directora de l’institut Jaume Callís de Vic, Rosa Justribó, també tenen dubtes, encara que prendre determinades mesures per l’edat dels alumnes ho veu més factible: “També eduquem en aspectes com l’autonomia i això ha de ser més fàcil”. Justribó diu que en aquesta edat “cal acompanyar-los molt i els pot marcar de per vida”. Ignasi Roviró, director del col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic, apunta que “ens falten més precisions” per elaborar un pla en una setmana, ja que cada centre té certa autonomia i ara cal reorganitzar de nou les tasques.

Els representants a Osona del sindicat USTEC no acaben d’entendre que s’obri per tan pocs dies, tot i que ho entenen per exemple per a la selectivitat. Veuen bé la reducció dels grups, però es pregunten com es portarà a terme a la pràctica.

Des de les AMPA de Manlleu i Centelles, per exemple, diuen que veuen complicada la tornada al juny, perquè “amb les mesures que s’han de complir els nens no podran tornar a la normalitat a què estan acostumats” i diuen que “no ho veiem clar i l’escola tampoc”, de manera que “no creiem que es garanteixi la total seguretat”. Dins de la confusió que fan notar, alguns admeten que per a algunes famílies que s’obri ara “és una necessitat”.

Des dels ajuntaments també parlen encara “d’incertesa”. La regidora d’Educació de Vic, Elisabet Franquesa, diu que en el cas de les llars d’infants que també han d’obrir a la fase 2 en grups de cinc alumnes no tenen espai suficient i potser caldrà fer petites obres a l’estiu. La seva homòloga a Ripoll, M. Dolors Vilalta, diu que cal concretar les mesures de seguretat i desinfecció, un aspecte que va a càrrec dels consistoris. Vilalta afegeix que no s’ha escoltat prou la comunitat educativa.

Antoni Tort, professor de la Facultat d’Educació de la UVic i director de l’Escola de Doctorat, diu que “no és un tema d’obrir o tancar” i que “ens haurem d’acostumar que depèn de les edats, dels contextos territorials i les necessitats de les famílies”. Tort afirma que “s’ha de poder confiar en els professionals” i també fer un treball en xarxa amb tots els actors implicats, i afegeix que cada cas és diferent i “haurem d’entendre que cada escola pren unes decisions”. Tort explica que el treball per projectes implica “llibertat i empoderament per moure’s i investigar” i que la distància social és “un problema per a l’aprenentatge compartit”, i comenta que “una cosa és utilitzar la tecnologia per treballar a distància i l’altra anar a un lloc i fer coses amb distància social”.

Per ara estan a l’expectativa i comencen a pensar com es planteja el setembre, en funció de la situació sanitària.

Els ajuntaments
Tenen molts dubtes en aspectes com la neteja i desinfecció dels espais i posaran tots els recursos que puguin per vetllar per la seguretat i la salut. De fet, aquests dies ja han ajudat a pal·liar la bretxa digital. Els consistoris també posen la vista al setembre de cara a plantejar possibles espais municipals on es puguin encabir alumnes en cas que sigui necessari.

Els sindicats
Des del sindicat USTEC, diuen que el departament ofereix unes mesures que “considerem sense massa garanties”. Expliquen que “s’ha buscat una manera d’acabar el curs per fer callar determinades veus”. Creuen que es donen indicacions que els centres obrin i “ja us espavilareu”. Els representants a Osona remarquen que “els centres haurien d’obrir al setembre”.

Les AMPA
No amaguen que tenen molts dubtes i manca d’informació de tot plegat. Obrir ara en general no ho veuen malament per a les famílies que necessiten un suport perquè han de treballar presencialment i no tenen amb qui deixar els infants, ja que molts avis són població de risc. També són conscients que serà difícil que es puguin complir determinades mesures de distància social.

Els instituts
Per l’edat dels alumnes veuen més fàcil seguir les mesures. Al juny faran orientació a 4t d’ESO i als llocs on imparteixen Batxillerat decidiran com preparen les proves. Amb tot, remarquen que es tracta d’un acompanyament emocional i de socialització i que el curs acabarà de forma virtual. De cara al setembre veuen difícil disposar del doble d’espai per fer grups més reduïts.

Les escoles
Molts mestres consideren que la decisió s’ha pres amb precipitació i tenen dubtes de com aplicar determinades mesures, sobretot en els alumnes més petits. Els preocupa, també de cara al setembre, disposar de prou docents i espais per fer grups més reduïts. Per altra banda, no veuen malament poder fer l’acompanyament presencial en casos que sigui necessar

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 338 persones.