Els diferents confinaments locals i comarcals han permès redescobrir l’entorn de les nostres poblacions per moltes persones a qui la facilitat en les vies de comunicació afavoria que anessin a descobrir paratges més llunyans. El retrobament amb rutes, camins o senders relativament propers a la població de Ripoll ha fet que ens adonéssim com n’eren de poc endreçats i com el pas del temps i la manca de neteja dels vorals els ha convertit en molt menys atractius que no serien si tots plegats en tinguéssim una mica de cura.
A aquesta mateixa conclusió hi han arribat els alumnes de segon de Primària de l’escola Vedruna de Ripoll, que gràcies a la implicació del centre, les seves famílies, l’Ajuntament i per extensió de tots els vilatans, ha organitzat un projecte compromès i interdisciplinari en diferents sessions de plogging. Aquest anglicisme defineix l’acció de recollir deixalles alhora que es desenvolupa una activitat esportiva com ara córrer, caminar, fer ciclisme o natació. Les mesures per combatre la Covid-19 han afavorit que els alumnes ripollesos hagin ideat un model de plogging per poder realitzar individualment, en família o grups bombolla, a través de l’aplicació d’un web on s’expliquen les passes a seguir. L’app permet identificar les deixalles que es troben durant el recorregut, a banda de registrar les passes, temps i distància que es transita durant la ruta. L’objectiu que s’han marcat els estudiants és recollir 25.000 deixalles a final del curs escolar.
La pedagoga Irma Darné ha estat la guia per realitzar la idea dels nois, a fi que creessin i en dissenyessin les pautes. En condicions normals “s’hauria pogut convidar els ripollesos a una sessió per tal d’involucrar-s’hi, però en l’estat actual hem hagut de desenvolupar les sessions amb l’ajuda de l’aplicació telefònica”, explica Darné. L’augment de la contaminació ambiental que s’ha descobert després del confinament total ha estat gràcies al fet que “tots sortim més i a espais més propers”, afegeix. Les fonts i els camins on acostumen a sortir a caminar els alumnes de les Carmelites, però també els d’altres escoles o la resta de ripollesos, estan més bruts que en altres temps, també perquè ara reben més visites que no abans.
El plogging organitzat per l’escola Vedruna és lliure pel que fa als recorreguts. “Nosaltres no proposem rutes”, diu Darné, “sinó que deixem llibertat perquè tothom qui vulgui pugui accedir a espais determinats per practicar-lo”, tot i que reconeix que els vorals dels rius i els de les carreteres solen ser els que pateixen més pol·lució que no pas la resta. L’acollida inicial d’aquesta proposta ha estat bona, i el curs de segon de Primària en fa el seguiment entrant a l’aplicació per quantificar regularment quantes deixalles s’estan recollint. L’origen del plogging es troba als països nòrdics, originari de Suècia, quan Erik Ahlström va començar a practicar-lo a Estocolm ara fa cinc anys. A banda de la millora mediambiental que representa, també afavoreix pels seus practicants els avantatges físics derivats dels moviments que han d’executar a l’hora de recollir les deixalles. A la comarca ja s’han fet iniciatives similars a Sant Pau de Segúries i pobles de la Vall de Camprodon i el Baix Ripollès.