QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Joves (que sí) que llegeixen

L’institut de Roda i la UVic-UCC participen d’un projecte europeu que fa que alumnes de quatre països es coneguin i combinin literatura amb aprenentatge de llengües estrangeres

Cada matí fem mitja hora de lectura, que s’aconsegueix extraient cinc minuts de cada assignatura, i això ens dona pas a poder llegir el llibre propi en l’idioma que vulguem”, explica Martí Serra. La seva companya Aroa Verdaguer, també alumna de primer de Batxillerat a l’institut Miquel Martí i Pol de Roda, hi afegeix que el centre participa a concursos de lectura en veu alta i a recitals de poesia amb motiu de dates assenyalades com Sant Jordi.

Aquest parell d’exemples certifiquen com l’institut rodenc fa justícia a l’escriptor que li dona nom tenint la lectura com a pilar fonamental del seu projecte educatiu. Una determinació que es plasma també en el fet de formar part del projecte europeu Dilectings.

Liderada des de la universitat italiana Roma Tre, aquesta iniciativa té per objectiu promoure l’alfabetització en literatura i lectura digitals en idiomes estrangers a centres educatius, involucrant tant l’alumnat com el professorat.

A més de l’institut rodenc i la Universitat de Vic, que en van ser els interventors a Catalunya, el curs passat hi van participar el Trinity College i The King’s Hospital School de Dublín, d’Irlanda; la West University of Timisoara i el Colegiul National de Arta Ion Vidu, de Romania, i la Università degli Studi Roma Tre i l’Istituto Comprensivo Vitruvio Pollione, d’Itàlia.

Alumnes de segon d’ESO del centre osonenc en feien balanç el novembre passat, en una exposició que justament va reunir representants de tots quatre països. Una trobada que tancava la col·laboració internacional, compartida durant tres anys en el marc del programa Erasmus+.

En el cas català, l’institut Miquel Martí i Pol va treballar el curs passat la proposta a partir de la novel·la juvenil Wonder, de l’escriptora nord-americana Raquel Jaramillo Palacio. “Havíem de fer un cal·ligrama amb la cara dels amics de l’August, que és el protagonista del llibre, i, llavors, a la boca, escriure-hi una frase que per a nosaltres representés l’amistat”, apuntava un dels alumnes de segon d’ESO del centre, Dídac Lanau, sobre el projecte.

En aquest sentit, la professora d’anglès Elisabet Martí destacava que s’havia treballat amb dues llengües estrangeres, l’anglès i el francès, però que el més significatiu era la col·laboració entre els centres, que havia permès conèixer de primera mà els resultats i l’impacte de l’experiència. “Es va fer una reunió en línia, on els nens es van poder conèixer, i on també es van posar en comú totes les reflexions i els pensaments que van sortir de la lectura”, afegia.

Amb la proposta col·laborativa implementada a l’aula, presentada com a projecte eTwinning –un treball de contribució escolar entre dos o més centres educatius europeus–, van obtenir el Segell de Qualitat Nacional i Europeu.

La trobada a la comarca va permetre als diferents interventors europeus intercanviar impressions i coneixements adquirits durant el desenvolupament del projecte. En relació amb l’intercanvi d’experiències, les universitats i els centres educatius van comentar també els resultats i materials generats al llarg dels tres anys.

Concretament, van destacar l’elaboració d’una plataforma digital oberta i un e-book, coordinat per la UVic, per recopilar bones pràctiques per a la inclusió intercultural i la millora de les competències digitals en l’ensenyament de segones llengües estrangeres. Ambdós resultats són consultables en línia.

Un altre aspecte important és l’ús d’eines digitals com a element motivacional perquè els infants i joves vulguin llegir. Així ho recollia Mireia Canals, adjunta al vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, que assegurava que alguns alumnes creen o llegeixen microhistòries i les publiquen a les xarxes socials, però que, en canvi, no utilitzen llibres en paper. “És aquí on hem d’incidir, és a dir, agafar les seves eines per crear o fer lectura en positiu”, remarcava.

L’acte de difusió final de la iniciativa va tenir lloc un mes més tard, el passat 13 de desembre, a la Facultat d’Educació de la Università degli Studi Roma Tre. Es va plantejar amb l’objectiu de donar màxima difusió dels resultats de la proposta en literatura i lectura digital, elaborats per les universitats i els centres educatius que hi van participar activament.

“Esperem que pugui ser útil per a les escoles, però sobretot per als alumnes, que puguin aprofitar aquest tipus d’aprenentatge personalitzat”, argumentava la investigadora principal de Dilectings, Rafaella Leproni.

Materialitzant la trascendència del projecte, a la trobada a Roda hi van assistir els ambaixadors d’Irlanda, el Regne Unit i Romania, així com representació de la delegació catalana i del govern editorials –Pearson i Longman, per exemple– i autoritats de la Comissió Europea.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 190 persones.