QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La bicicleta, la més eficient

La bicicleta convencional i l’elèctrica es mostren com els mitjans més ràpids i sostenibles a l’hora de fer el recorregut de la primera cursa de transports d’Osona entre la plaça Fra Bernadí de Manlleu i la plaça Major de Vic

Aquest dijous, just en el moment que el campanar de Manlleu marcava 2/4 de 9 del matí, començava la primera cursa de transports d’Osona, organitzada per entitats com la plataforma de promoció del transport públic, Osona en Bici, Perquè no ens fotin el tren, el grup d’usuaris de l’e12 i la cooperativa Som Mobilitat. La iniciativa, emmarcada en la Setmana Europea de la Mobilitat, va comptar amb 11 participants repartits en set modalitats de transport, una diversitat que va permetre comparar i posar en valor “formes alternatives de desplaçar-se en distàncies curtes, de fins a 10 quilòmetres, més enllà del vehicle privat”, remarcava al final de la cursa un dels organitzadors, Roger Cumeras.

Pel que fa a la pel·lícula de la cursa, recollida a través del posicionament en directe dels participants via GPS, va mostrar una sortida molt ràpida de les bicicletes, tant les elèctriques com les convencionals. El recorregut escollit pels ciclistes va ser el camí de carro proper a la carretera B-522 de Manlleu a Vic, i que va gairebé en paral·lel a la via del tren. Des d’Osona en Bici es reclama que s’aprofiti i s’arregli aquest traçat, en comptes de fer una despesa milionària per construir un nou carril bici entre les dues principals localitats d’Osona. Els dos vehicles participants a la cursa –un elèctric compartit de la cooperativa Som Mobilitat i un cotxe d’un particular amb motor dièsel– van encalçar les bicicletes a mitja recta entre Manlleu i Vic, però a l’hora d’entrar a la ciutat, estacionar en aparcaments dissuasius i gratuïts propers al centre –al Sucre i a la zona de l’Era d’en Sellés, respectivament– i arribar a peu a la plaça Major els mitjans de transport amb pedals van tornar a mostrar-se més ràpids per esquivar el trànsit que els de motor.

En paral·lel, l’usuari de l’autobús va aprofitar el comboi que sortia a les 8.48h de Can Girbau, a Manlleu, 10 minuts després baixava a la parada del carrer Manlleu, ja a Vic, “desfent la percepció generalitzada que es tracta d’un mitjà lent”. Tot seguit enfilava l’últim tram a peu fins a la plaça Major. Cal remarcar que en el moment que les bicicletes arribaven a Vic, els usuaris del tren encara no havien sortit de Manlleu. I és que el comboi que havien d’agafar, previst per a les 8.59h, anava amb quatre minuts de retard. Un cop al tren, el trajecte va ser molt ràpid, fent evident que amb més freqüències de pas –entre les 7 i les 10 del matí només hi ha dos trajectes que uneixen Vic i Manlleu–, i més puntualitat i eficiència del servei, el tren podria realitzar la funció de metro comarcal.

1 – La bicicleta elèctrica

La bicicleta elèctrica va fer el trajecte de 9 quilòmetres entre Manlleu i Vic en 27 minuts. La petjada ecològica va ser de 23 grams de diòxid de carboni emesos per persona i viatge. El cost mitjà del desplaçament va ser d’1,05 euros.

2 – La bicicleta convencional

Amb un recorregut similar a l’elèctrica però sense assistència a l’hora de pedalar, el temps de la bicicleta convencional va ser de 28 minuts. Sense petjada ecològica el cost mitjà per trajecte amb bicicleta s’estima en 0,53 euros.

3 – Cotxe elèctric compartit

El cotxe elèctric i compartit va trigar 33 minuts a anar de Manlleu a Vic, estacionar correctament a l’Era d’en Sellés i arribar a peu a la plaça Major de la capital d’Osona. Va emetre de mitjana 434 grams de CO2 amb un cost per trajecte de 3,51 euros.

4 – L’autobús

L’autobús, amb parada en llocs cèntrics tant a Manlleu com a Vic, va permetre arribar a la plaça Major en 34 minuts. El cost del trajecte amb aquest transport públic es va estimar en 1,14 euros i es van emetre 854 grams de CO2 per persona.

5 – El cotxe dièsel

Sortint de Manlleu i aparcant a la zona del Sucre, a Vic, l’usuari del cotxe dièsel va trigar 35 minuts a arribar a la plaça Major. El cost mitjà per trajecte és elevat: 7,38 euros. La petjada ecològica per persona, també: 1.741 grams de CO2.

6 – El tren

Al tren hi havia dues variables: els que completaven el trajecte entre l’estació i la plaça Major a peu –46 minuts–, i els que ho feien en bicicleta, que van cobrir el trajecte en 43 minuts. Va ser més llarga l’espera del tren a Manlleu que el recorregut.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.