La pròrroga de tres mesos ha estat suficient perquè a partir d’aquest diumenge puguin tornar a circular trens pel túnel de Toses després de les dificultats aparegudes en el transcurs de les obres, iniciades el 22 de juny.
Així ho va confirmar la delegada del govern a Catalunya, Teresa Cunillera, en una visita que va fer divendres sobre el terreny acompanyada del director general de Conservació i Manteniment d’Adif, Àngel Contreras; la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, i el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias. A la trobada també hi van ser convidats els presidents dels consells comarcals del Ripollès i la Cerdanya i alcaldes i va servir per llimar diferències després que aquests demanessin responsabilitats pel ferrocamió de les obres que el 7 d’abril va baixar a la deriva sense frens fins a Ripoll, sense causar danys.
Les obres, en les quals s’hi han invertit més de 9,5 milions d’euros, han estat complexes per l’estat que presentava el túnel, on el 9 de juliol de 2019 es va produir un despreniment que va fer descarrilar un tren. Les filtracions d’aigua i el procés de gel-desgel a la cota més alta del ferrocarril convencional a la península havien deteriorat molt els materials amb el pas del temps. Tal com va avançar EL 9 NOU, la zona que presentava més desperfectes era prop de la boca nord, per la mala qualitat de la roca. La intervenció més rellevant s’ha fet en 947 metres dels 3.909 que té el túnel, reforçant el revestiment i en alguns punts tota l’estructura de la volta amb contraforts metàl·lics. En total s’han utilitzat 3.417 metres cúbics de formigó projectat i 107 tones d’acer. També s’ha millorat tot el drenatge longitudinal i alhora se n’han fet de radials en les zones amb més filtracions per darrere dels pilastres. Una de les millores que incorporava el projecte és la instal·lació de catenària rígida per minimitzar el risc d’avaries elèctriques a l’interior del túnel.
Amb la reobertura de la circulació entre Ribes de Freser i Puigcerdà diumenge a la tarda també se suprimirà la limitació temporal de velocitat a 30 quilòmetres per hora que s’aplicava a l’interior del túnel des que es va produir l’accident, la meitat del que és habitual. De tota manera es continuarà circulant amb precaució fins que no s’hagi estabilitzat la via. Tot i que s’han tornat a col·locar els mateixos carrils i travesses que es van instal·lar el 2008, s’ha acabat optant per renovar tot el balast que hi havia des de llavors, en les anteriors obres realitzades en un túnel que l’any vinent complirà el seu centenari.