La vicepresidenta del govern, Joana Ortega, ha assegurat aquest dissabte a Orís, on ha inaugurat la reforma i ampliació de l’ajuntament, que ara hi ha “maduresa política suficient” per poder tenir sobre la taula una nova llei electoral pròpia aquesta legislatura.
Si bé ha reconegut que la ponència parlamentària no podrà constituir-se abans de l’estiu per qüestió de terminis, la vicepresidenta sí que ha dit que ha vist “voluntat d’acord” per desencallar la nova normativa. Sobretot, després de reunir-se amb el nou secretari general dels socialistes, Pere Navarro.
Ara bé, Ortega ja ha alertat que enllestir la nova llei no serà sinònim de poder-la aplicar en les properes eleccions al Parlament, perquè caldrà temps per donar-la a conèixer entre la ciutadania.
Desencallar la llei electoral catalana, pendent des del restabliment de la democràcia, està cada cop més a prop. De fet, aquest ha estat un dels reptes que s’ha fixat l’actual executiu per enllestir aquesta legislatura, i aquest també és el termini amb què treballa la vicepresidenta del Govern.
“Jo treballo amb un calendari concret, que és tenir una llei electoral pròpia a finals de legislatura”, ha declarat Joana Ortega. La vicepresidenta és conscient, però, que el temps li pot jugar en contra perquè, com assegura, “quan més avancem en el mandat, més complicat pot ser” tenir-la damunt de la taula per complir l’objectiu proposat.
De fet, la vicepresidenta pràcticament ha descartat que la ponència parlamentària que hauria de redactar la normativa es constitueixi dins l’actual període de sessions. “En tot cas, per temps, no crec que la ponència estigui per abans de l’estiu”, ha dit Ortega.
Però això, com assegura el Govern, no serà un escull insalvable. I és que Joana Ortega ressalta que ara “hi ha la maduresa política suficient per arribar a un acord”. La vicepresidenta, que durant els darrers dies s’ha reunit amb el nou secretari del PSC, Pere Navarro, i amb el president d’ERC, Oriol Junqueras, ha assegurat que les converses no s’han “trencat”, tot i que de moment, “tampoc hi ha res tancat”.
Això sí, Ortega ha dit que hi ha consens a l’hora de reclamar una llei electoral pròpia. “He tingut converses amb tot l’arc parlamentari, és cert que n’hi ha hagut més amb el grup majoritari, i la maduresa política hi és”, ha sentenciat la vicepresidenta del Govern. I ha afegit: “Crec i hi veig voluntat de tenir aprovada la llei electoral abans de legislatura”.
De totes maneres, la vicepresidenta també ha volgut matisar que això no serà sinònim que la nova normativa s’apliqui en les properes eleccions al Parlament. “Una cosa és tenir la llei aprovada i una altra és que es pugui posar en funcionament”, ha dit Joana Ortega. Els motius que n’endarreririen l’aplicació no són altres que el temps i la necessitat d’explicar-la en profunditat a la ciutadania.
Sense pressions per al nou mapa de consells
La vicepresidenta de la Generalitat, que avui ha inaugurat l’ampliació de l’Ajuntament d’Orís (Osona), també ha parlat sobre la nova llei que haurà de reordenar el mapa d’ens locals i consells comarcals. “La idea que cal posar sobre la taula és que no hi pot haver més directors que dirigits”, ha destacat Joana Ortega.
La vicepresidenta, però, també ha dit que a l’hora de redactar la nova normativa es buscarà “el màxim consens” i ha volgut fer una crida a la calma. “De moment, aquesta llei entrarà al Parlament a finals d’any, i després tenim el tràmit parlamentari”, ha dit. I ha afegit: “Per tant, no és d’aplicació immediata i jo voldria tranquil·litzar, perquè no serà d’un dia per a l’altre”.
En aquest punt, Ortega ha assegurat que vol que la nova llei rebi el màxim suport possible i que, per aquest motiu, no pressionarà per acomplir terminis. “Necessita d’un consens que no és fàcil, i jo prefereixo que sigui més dilatada però que hi hagi un major acord, per això no pressionaré”, ha conclòs la vicepresidenta de la Generalitat.