El director del CatSalut, Adrià Comella, ha explicat aquesta tarda que “Catalunya pot donar resposta a aquest virus però tothom ha de prendre consciència”. Comella ha fet una crida a la població a respectar de la forma més estricta les mesures per evitar que el virus s’expandeixi.
Comella ha explicat que hi ha una activitat sanitària que “s’ha de preservar i mantenir sí o sí. Cada dia hi ha infarts, diàlisis, naixements, ràdioteràpia o quimioteràpia i això s’ha de poder mantenir”, ha explicat.
Les autoritats són conscients que “és una pandèmia que anem coneixent a mesura que es desenvolupa” però ha destacat que en el 85% dels casos es pot considerar una malaltia lleu amb molèsties senzilles. En la resta de casos però pot ser greu en diferents gravetats i “el sistema es prepara per donar resposta també a aquests casos”. Per això, “hem de fer compatible el que s’ha de seguir fent amb els casos potencialment més greus”.
Comella ha fet una crida a ajudar per evitar que el virus s’expandeixi “de forma exponencial”. “Seguirà creixent però cada petit gest treballa en contra d’aquest virus. Rentar-se les mans, no estar en contacte amb persones, tossir a l’avantcolze… tot ajuda”, ha destacat.
El director del Servei Català de la Salut ha demanat fer “el millor ús possible del sistema sanitari. Conviuran dues fonts de demandes. La convencional i tota aquesta afegida“.
“Vull agrair la comprensió de la gent perquè no són mesures senzilles de prendre ni de seguir però és absolutament necessari que sigui així. Tot l’important i urgent hem de ser capaços de preservar-ho aquestes setmanes que tinguem més tensió sobre el sistema”, ha afegit.
Diferenciar entre 112 i 061
Comella també ha parlat de la necessitat de diferenciar entre el 112 i el 061. “El 112 és un telèfon d’emergències amb risc vital. Un infart, un ictus, un accident greu…”, ha explicat Comella. El 061 per la seva banda ha passat de 5.000 trucades al dia a prop de 25.000. “Hi ha moments que queda colapsat i és molt important que el 061 es faci servir per consultes sanitàries d’un cert nivell”, ha afegit.
També ha destacat la possibilitat d’accedir al Canal Salut a internet que “té una enorme quantitat d’informació per les persones preocupades per la pandèmia de coronavirus. Hi ha moltíssim material que podrà resoldre una gran quantitat de dubtes”.
Comella ha parlat també de poder trucar als Centres d’Atenció Primària (CAP) de les poblacions que “estan preparats per donar assistència telefònica”. Un servei que ha dit que es reforçarà en els propers dies.
Preservar els centres sanitaris de l’infecció
Sempre s’ha d’actuar amb l’objectiu de no colapsar els centres santiaris que “han d’estar preservats de l’infecció”. Comella ha anunciat que durant els propers dies és possible que es reprogramin algunes activitats que poden ser demorades. “Segurament si tenien una intervenció quirurgica programada potser els trucaran dilluns per reprogramar-la per d’aquí a 8 o 10 setmanes”.
{{ comment.text }}