QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La Generalitat tanca la porta al ‘fracking’ i demana al ministeri que rebutgi els permisos que tramiti a Catalunya

El Govern s’ha compromès a encarregar un estudi per abordar una política energètica basada en un model sostenible.

El 9 Nou
18/09/2013

Nota de premsa de la Generalitat

La Generalitat tanca la porta de la fracturació hidràulica i demanarà al ministeri que rebutgi aquells permisos que tramita i que afecten el territori català

· El conseller anuncia al Parlament la creació d’una línia d’acció industrial per compensar els sectors exportadors afectats per la millora de competitivitat de les empreses nord-americanes a l’utilitzar gas de roca mare.

Dimarts, 17 de setembre de 2013. — El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha anunciat que el Govern “impulsarà una modificació legislativa per tal que la fracturació hidràulica no sigui autoritzable a Catalunya”. En la seva compareixença davant la Comissió d’estudi dels permisos de prospecció i explotació d’hidrocarburs no convencionals per mitjà de fracturació hidràulica al Parlament de Catalunya, Puig també ha avançat que demanarà al ministeri d’Indústria, Energia i Turisme que denegui aquells permisos d’investigació que està tramitant i que afecten territori català i d’altres comunitats autònomes, i que presentarà recurs en cas que aquests permisos siguin atorgats.

Puig ha raonat la decisió de declarar no autoritzable la fracturació hidràulica referint-se a la manca de gas de roca mare a Catalunya i a que l’impacte ambiental que genera aquesta tècnica d’extracció d’hidrocarburs no és socialment assumible. El conseller ha explicat que el Govern ha volgut analitzar detalladament les possibilitats i l’impacte d’aquesta tecnologia d’extracció d’hidrocarburs a Catalunya, i que com a conseqüència d’aquest procés “s’ha descartat la fracturació hidràulica com a tecnologia aplicable al territori català” i que, “a dia d’avui, només s’estan tramitant aquells permisos que no depenen de la Generalitat”.

Igualment, el conseller ha fet referència a la “feblesa competencial” que té Catalunya en aquesta matèria. Puig ha recordat que en l’actualitat el ministeri d’Indústria, Energia i Turisme està tramitant quatre permisos que afecten territori català i d’altres comunitats autònomes, i ha anunciat que demanarà per escrit al ministeri que no els autoritzi, com a mínim pel que fa al territori català. En cas que el ministeri els autoritzi, Puig ha anunciat que la Generalitat “recorrerà la decisió”.

En la seva intervenció, el conseller ha volgut advertir que la introducció del gas de roca mare en els mercats internacionals pot afectar alguns sectors exportadors de l’economia catalana, com ara el sector químic, degut a l’abaratiment dels costos energètics dels seus competidors. Per això, Puig ha anunciat que s’endegarà una línia d’acció per analitzar quines mesures es poden posar en marxa perquè la indústria catalana no perdi competitivitat davant de la indústria nord-americana.

Finalment, el conseller també ha explicat que el Govern ha encarregat al Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS) un estudi per determinar els aspectes crítics que ha d’abordar la política energètica del Govern per avançar cap a un model energètic sostenible i de futur a llarg termini.

Comunicat de la Plataforma Aturem el Fracking

Comunicat de la Plataforma aturem el fracking davant del rebuig al fracking feta pública pel Govern de la Generalitat

Dimarts 10 de setembre, la Generalitat va fer públic un comunicat a través del qual anunciava que l’aplicació de la tècnica del fracking a Catalunya és, a parer del Govern, poc recomanable. Aquesta conclusió partia d’un informe elaborat per un seguit d’experts vinculats a diferents departaments de l’administració catalana.

Davant d’aquest comunicat, la Plataforma Aturem el Fracking, la Plataforma Riudaura Junts i la resta de plataformes, entitats i col·lectius vinculats a la lluita contra la fractura hidràulica manifestem les següents consideracions:

Primer. Celebrem que el Govern hagi arribat a les mateixes conclusions que des de les diverses plataformes fa ja més d’un any que defensem i que, a més, vam acreditar documentalment de forma oportuna a totes i cadascuna de les forces polítiques representades al Parlament de Catalunya. La tècnica del frackingi l’explotació dels hidrocarburs del nostre subsòl no només no és convenient sinó que és clarament perjudicial pel nostre futur. I no tan sols pels motius de rendibilitat econòmica i de conflictivitat social local esgrimits en el comunicat de la Generalitat, sinó també per motius mediambientals, paisatgístics,socioeconòmics, de salut pública i de política energètica.

Segon. Constatem que aquesta decisió no representa en cap cas l’aturada i prohibició per llei del frackingi de la resta de tècniques anàlogues de prospecció i explotació, ni estipula el corresponent règim sancionador, tal i com seguim exigint les plataformes catalanes contra el fracking, en la línia de les accions endegades des d’altres comunitats autònomes de l’Estat espanyol (Cantàbria, la Rioja…) i d’altres estats europeus (França, Bulgària…).

Tercer. Mantenim la nostra preocupació, ja que tot ique es conclou que el fracking “no ésconvenient”, no es tanca en cap cas la porta (malgrat les competències que la Generalitat disposa en aquest àmbit) a autoritzar les prospeccions d’hidrocarburs no convencionals. Això suposa un risc evident, dins el marc competencial actual, al deixar la qüestió en mans del Govern de l’Estat espanyol, obertament favorable al fracking, i obrir la porta a aquesta tècnica en fase de prospecció,tal com contemplarà la reforma legislativa prevista a escala estatal.

Quart. Assenyalem que aquesta mesura podria no tenir cap efecte pràctic en relació al risc d’agressió que plana sobre els projectes que afecten aquells territoris que, per superar els límits autonòmics o estar situats al mar, resten sota competència de l’Estat central,a les terres de Lleida, a les terres de l’Ebre i del Sénia i a la costa. Per la qual cosa convé que el Govern català es mantingui ferm davant la possible imposició per part del Govern espanyol.

Cinquè. Afirmem de manera contundent que, com resulta evident, sense la mobilització de la ciutadania al llarg del darrer any aquesta qüestió hagués quedat allunyada del debat públic i, talment va passar en un primer moment amb el projecte Ripoll, les prospeccions estarien ja autoritzades i avui dia en marxa. L’agressió sobre el territori ja hauria iniciat el seu camí, amb el vist-i-plau de la nostra Administració.

Sisè. Encoratgem el Govern a mantenir fermament i coherent la seva aposta perles polítiques d’estalvi i eficiència energètica i per les energies renovables com a eixos de la política energètica del país. L’esperonem a que perseveri en un procés d’abandonament progressiu de la dependència dels combustibles fòssils, d’adopció d’un model de desenvolupament i producció sostenibles, descentralitzat, generador d’ocupació i harmònic amb les dinàmiques socials, econòmiques i mediambientals pròpies de cada territori i promotor d’una nova cultura participativa i de conscienciació vers l’estalvi i la seguretat energètica.

Per tot plegat, celebrem la decisió, que acollim com un important pas endavant malgrat haver de manifestar també que resulta encara insuficient, reafirmem el nostre compromís amb la lluita contra el fracking, que no volem ni aquí ni enlloc, i estenem la mà als nostres governants en el camí vers un canvi de model energètic.

FRACKING NI AQUÍ NI ENLLOC. MILLOR VIUS QUE FÒSSILS!

Cervera, 13 de setembre de 2013

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 339 persones.