EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La gent gran d’Osona denuncia l’atenció que reben per part dels bancs

El col·lectiu lamenta la despersonalització del servei i les dificultats de la banca en línia

La utilització de les noves tecnologies per fer tràmits de la vida diària s’ha imposat a l’atenció personalitzada en els darrers anys. I les mesures per fer front a la pandèmia encara han potenciat més l’ús d’eines telemàtiques. Amb aquest context, “els bancs haurien de pensar una mica més qui són els seus clients”, explica Josep Castillo, de l’Associació de Gent Gran Activa de Vic i Comarca, ja que hi ha persones, “sobretot els que ja tenen una edat”, que no les saben utilitzar “i això els condiciona la vida”. En aquesta línia, Teresa Codony, del Casal de la Gent Gran de Sant Julià, assegura que algunes vegades s’ha sentit “cohibida” a l’hora d’entrar a una entitat bancària a demanar que li fessin algun tràmit, “ja que saps que no et tractaran gaire bé, o diran que demanis hora i hi vagis un altre dia”. Amb més contundència s’expressa Ramon Calm, del Casal de la Gent Gran de Viladrau, tot recordant que la crisi econòmica del 2008 que va afectar de ple les entitats bancàries “la vam pagar entre tots”, i que el seu retorn “ha sigut abandonar-nos amb un servei cada vegada més dolent i menys personal”.

Totes aquestes reflexions encaixen a la perfecció amb el manifest redactat per l’Associació de les Persones Grans del Bages i al qual s’hi ha afegit el Consell Consultiu de la Gent Gran d’Osona. El document recull l’empitjorament del servei bancari i com això condiciona les franges de més edat de la societat. En especial es lamenta la despersonalització en l’atenció i l’obligació, en molts casos, d’haver d’utilitzar els caixers automàtics o les aplicacions mòbils tot i que hi ha una part de la població que o bé no té capacitat per fer-ho o no disposa dels mitjans.

També es remarca que la consolidació de la banca per internet ha provocat el tancament de moltes sucursals. Segons el comunicat, i recollint una informació del Banc d’Espanya, el 49% dels municipis catalans no disposa d’una oficina bancària, una mancança que afecta especialment pobles petits de l’àmbit rural amb una població força envellida.
La lectura del manifest es va fer en el marc del Dia Mundial de la presa de consciència contra l’abús i el maltractament a la gent gran. El president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Carles Rodríguez, va qualificar el maltractament a la gent gran com un tema “tabú”, i va fer una crida a fer visible “un problema que massa vegades queda en l’àmbit domèstic” i que afecta especialment “les dones”.

Per mostrar la voluntat d’empoderament del col·lectiu, diversos consells de gent gran de tot Catalunya han realitzat un vídeo on diuen prou a situacions que els incomoden: des de rebre coaccions perquè donin diners fins a tractar-los com a nens petits, no donar importància a les seves preocupacions o tractar-los d’avis i àvies si no som els seus nets. En aquest sentit, Ramon Calm va apuntar que un cop et jubiles “et sents desplaçat en alguns àmbits de la vida, i sembla que ja no siguis útil”. Per refutar aquesta idea va tirar d’ironia i va remarcar que quan algú li diu que ja és vell i que no pot fer segons què, “jo li recordo que el president dels Estats Units té dos anys més que jo”.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 154 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't