Són dades que es mantenen al voltant de les de l’any anterior, que inquieten la regidoria de Convivència i Seguretat. Al febrer s’iniciava una campanya específica de conscienciació i aplicaven mesures com els passos de vianants assimètrics, però d’atropellaments n’hi continua havent.
Un dels elements de la campanya són els controls amb el radar, que s’han incrementat en els últims mesos. Al llarg del 2011, dels 45.149 vehicles controlats, 6.986, més d’un 15%, sobrepassaven el límit, tot i que els multats, que anaven per sobre del marge de tolerància, van ser 113. Les rondes de circumval·lació de Vic es mantenen entre els punts negres dels accidents, en què també hi ha llocs més cèntrics, com els carrers Verdaguer i Morgades, o la plaça de la Divina Pastora.
La memòria de la Guàrdia Urbana de l’any passat denota una reducció dels fets delictius a Vic, que han passat de 2.379 el 2009 a 1.900 el 2011. I recull les 171 denúncies que es van produir l’any passat en relació amb l’ordenança de civisme, amb el consum de begudes alcohòliques a la via pública i els sorolls entre els motius més habituals. El compliment de l’ordenança és una de les grans prioritats de la regidoria que encapçala Joan Ballana, que l’any passat va començar a aplicar els protocols de tolerància zero.
Per donar a conèixer la reforma de la regidoria de Convivència i Seguretat, que aglutina la Guàrdia Urbana, els agents cívics i el servei de mediació, s’han editat uns tríptics, que recullen la carta de serveis d’aquesta àrea de l’Ajuntament.
Informació de l’ACN sobre la presentació de la memòria de la regidora de Convivència i Seguretat
L’activitat delictiva a la ciutat de Vic disminueix un 11% en relació a l’any 2010
S’assenyala que la clau són els nous models de prevenció aplicats per la Guàrdia Urbana en col·laboració amb Mossos
LAURA BUSQUETS – ACN
Vic (ACN).- L’activitat delictiva a Vic ha disminuït un 11% el 2011, respecte les dades del 2010. Així ho ha explicat aquest dijous el cap de la Guàrdia Urbana, Antoni Jurjo, qui ha afegit que si s’observen les xifres del 2009, la rebaixa se situa al 22% tant pel que fa a fets delictius contra les persones, patrimoni o altres béns jurídics. El regidor de Convivència i Seguretat, Joan Ballana, ha advertit que tot i que les xifres han millorat, “no vol dir que no puguin augmentar d’aquí uns mesos o anys”. Segons Ballana, una de les eines que ha ajudat perquè la conflictivitat hagi descendit és, sobretot, els nous models de prevenció a diferents nivells que ha aplicat GU en col·laboració amb Mossos d’Esquadra.
Els fets delictius a la ciutat de Vic l’any 2011 han estat 1900, mentre que l’any 2010 van ser 2115. Això, segons ha explicat el cap de la Guàrdia Urbana de Vic, Antoni Jurjo, suposa una disminució de l’11%. Si les xifres es remunten al 2009, hi va haver a la ciutat un total de 2379 fets delictius sumant aquells contra les persones, el patrimoni o altres bens jurídics, cosa que, en aquest cas, representa una disminució del 22%. Jurjo ha recordat que, tot i que el camp en matèria de seguretat ciutadana és competència directa del cos dels Mossos d’Esquadra, “la Guàrdia Urbana hi actua en col·laboració”.
Tot i que les dades evolutives exposades són positives a la baixa, ni el cap de la Guàrdia Urbana ni el regidor de Convivència i Seguretat, Joan Ballana (ERC), s’han donat per satisfets amb les xifres i han demanat prudència en la interpretació. Per Jurjo es tracta d’uns percentatges “que ara són favorables però l’any que ve poden ser d’una altra manera”. Amb tot, les xifres permeten a la Guàrdia Urbana “negar un dels rumors que pot circular referents al fet que la crisi faci augmentar els actes delictius”.
Per Ballana, “la instauració de models sobretot preventius, tant a la Guàrdia Urbana com als Mossos d’Esquadra, ajuda a anar configurant uns cossos de seguretat basats més en la proximitat que no en la reacció”. Fruit d’aquesta voluntat, Ballana ha assegurat que la policia de proximitat pot ser un dels factors que hagi ajudat a que l’estadística millori.
Altres factors que s’hi destaquen són els protocols de Tolerància Zero amb l’incivisme, l’oficina de recepció de denúncies penals oberta les 24 hores, el foment de la seguretat viària, informacions diàries via twitter i web sobre l’ubicació del radar, talls de circulació o emergències o la creació d’una taula de participació ciutadana amb entitats, veïns comerciants i cossos de seguretat.
Accidents de trànsit a la ciutat
Segons ha explicat Jurjo, el número global d’accidents de trànsit registrats a la ciutat de Vic ha disminuït un 3%. Si el 2011 es van produir 498 accidents, el 2010 se’n van produir 511. Per contra, els accidents amb ferits han augmentat un 7%. De 103 el 2010, s’ha passat a 109 el 2011.
La dada sobre accidents amb ferits és la que preocupa més a la regidoria perquè en aquest apartat s’hi engloben els atropellaments que han passat de 38 el 2010 a 41 el 2011. Precisament, per eradicar aquest tipus de successos, darrerament es va iniciar una campanya per evitar més atropellaments que, de moment, no ha acabat amb el problema. Amb tot, Jurjo admet que, a excepció del radar, les accions preses com, entre d’altres, eixamplar els passos de zebra de les zones més conflictives de la ciutat tindran un efecte positiu “a mig termini”.
La nova regidoria de Conciència i Seguretat que agrupa, per primera vegada, la Guàrdia Urbana, els Agents Cívics i el Servei de Mediació Comunitària, té com a objectiu implementar un nou model de convivència i seguretat a la ciutat de Vic. El seu regidor ha destacat que aquest model s’ha de regir pels valors de “la confiança, la proximitat i l’ordre” perquè, ha afegit, “de no ser així, no podríem entendre Vic com un referent en aquest àmbit”.
Nota de premsa de l’Ajuntament de Vic
Els delictes a Vic han disminuït un 22% en els darrers dos anys
El nou model de Convivència i Seguretat aglutina el cos de la Guàrdia Urbana, el servei de Mediació i l’equip dels Agents Cívics
S’han presentat les memòries de les tres unitats de treball i la nova guia de serveis
En aquesta legislatura, Vic ha apostat per un nou model de Convivència i Seguretat que aglutina dins la mateixa regidoria els agents cívics, el servei de mediació i el cos de la Guàrdia Urbana que avui ha presentat la memòria d’actuacions de l’any 2011.
D’altra banda també s’ha presentat una guia de serveis en format tríptic adreçada a la ciutadania i que reforça els valors amb els quals treballa la regidoria i que ha destacat Joan Ballana: “la confiança, la proximitat i l’ordre”. La nova carta de serveis, sota el títol “Hola!”, vol remarcar la idea de proximitat, de “mà estesa”, tal i com ha anunciat el regidor. A més, la guia descriu totes les tasques que porten a terme les tres unitats de treball, així com el contacte de cadascuna d’elles.
La roda de premsa també ha comptat amb la presència del cap de la Guàrdia Urbana, Antoni Jurjo; la coordinadora del Servei de Mediació, Anna Aumatell; i Eva Hidalgo en representació dels Agents Cívics que han explicat de forma resumida la memòria de treball durant l’any 2011.
El treball dels Agents Cívics impulsa com a novetat les rutes cíviques de Vic
Pel què fa els Agents Cívics cal destacar les tres línies de treball general amb les quals es treballa com són les rutes cíviques que estan dividides per zones geogràfiques de la ciutat; les campanyes de civisme a l’espai públic i comunitari i l’atenció de queixes ciutadanes.
Eva Hidalgo ha remarcat que dins el treball de la nova iniciativa de les rutes cíviques hi ha 48 comerços que serveixen de referents del barri i que es visiten gradualment per conèixer de més les novetats de la zona, a banda de l’observació contínua en parcs i espais públics en general. D’altra banda, i dins el paràmetre de campanyes de civisme s’ha treballat en campanyes d’aparcament basades en conscienciar a la ciutadania de que no s’estacioni a les voreres o guals; la campanya de tinença responsable d’animals que es va iniciar a principis d’any i que ha permès informar a 42 propietaris de gossos; o bé la campanya de civisme pel què fa les deixalles a les papereres i contenidors. L’Agent Cívic també ha posat de relleu que s’ha informat a 648 habitatges en relació a no llançar porqueria al pati comunitari; a la neteja per rotació de l’escala i els replans; a no fer sorolls; a no donar menjar als animals als espais comunitaris i en les pudors que generen les escombraries. Al llarg de l’any 2011 s’han rebut un total de 243 queixes ciutadanes, de les quals els sorolls són les més freqüents amb un 15,2%.
El 72% dels casos del Servei de Mediació són per conflictes veïnals, la majoria relacionats amb la gestió de les comunitats
L’equip de Mediació de l’Ajuntament de Vic ja s’ha consolidat dins l’estructura municipal i a la ciutat de Vic, després de 3 anys d’implantació. Ara amb la nova ordenació municipal el servei pren més força i visualització, tal i com ha afirmat la coordinadora, Anna Aumatell. Al llarg del 2011 hi ha hagut un increment del 15% als conflictes veïnals procedents de la gestió de les comunitats de propietaris que actualment es troben en situació d’impagament de quotes, entre altres. Davant d’aquesta situació el Servei de Mediació fa un acompanyament a aquestes comunitats per donar suport a la resolució i mediació de conflictes. A nivell de dades estadístiques el servei ha treballant en 353 casos, dels quals 228 han estat tancats i resolts. De la totalitat dels casos, el 72% són de tipologia veïnal, que inclou organització de la comunitat, impagaments i quotes de participació. Aquesta tipologia de cas s’ha vist incrementada en un 15% respecte l’any 2010, per aquest motiu el Servei de Mediació ha especialitzat el seu treball en comunitats sense administrador. Aquesta dedicació ha implicat una disminució molt important en el conflicte veïnal i social. Aumatell ha explicat que ‘molts conflictes socials s’inicien a l’escala per motius de comunitat, aquest treball disminueix significativament el conflicte social’.
Anna Aumatell ha destacat els projectes que està portant a terme el servei com és el cas de la prevenció de conductes de risc en infants i adolescents. Actualment s’està elaborant una diagnosi de la situació real amb l’objectiu de posar en marxa els mecanismes per abordar el tema. També, un altre dels projectes que es treballa en mesures educatives alternatives a la sanció administrativa.
Els delictes a la ciutat de Vic han disminuït un 11% durant el darrer any
Durant els dos darrers anys, la ciutat de Vic ha viscut un descens del 22% pel què fa els delictes. Així ho ha afirmat l’inspector en cap de la Guàrdia Urbana, Toni Jurjo. En concret, dels delictes contra les persones hi ha hagut un descens d’un 39% i contra el patrimoni una disminució d’un 11%.
Durant la roda de premsa, el mateix inspector ha destacat la consolidació de la policia de proximitat amb un equip de 10 agents i un caporal, fet que suposa un 18% del total dels recursos policials. A la vegada, Jurjo ha recordat que la Guàrdia Urbana també treballa en l’entorn rural, on es fa una patrulla de vigilància a les 263 masies del municipi. El nou model de Convivència i Seguretat ha reforçat la idea de les tasques de prevenció i on es demostra havent realitzat un total de 6.060 patrulles preventives.
Pel què fa la seguretat viària es van impulsar al llarg de l’any 2011 campanyes de velocitat; campanyes d’alcoholèmia amb un total de 168 controls; i un control als 498 accidents de trànsit que van succeir al llarg de l’any, representant un 3% menys respecte l’any 2010. Aquests accidents es deuen a causes de prioritat de pas (25%); distracció (14%); i per no respectar passos de vianants (20%). Toni Jurjo també ha volgut destacar que Vic no té trams de concentració remarcable d’accidents.
Pròximament podreu consultar les memòries complertes al web www.vic.cat.