L’acord entre el Grup Bon Preu i les cooperatives Plana de Vic i Vaquers d’Osona es va oficialitzar dilluns en una compareixença a l’Ajuntament de Vic, on també hi havia el president de la Llotja de Vic, Josep Puigdollers, i el regidor de Medi Ambient i Món Rural, Albert Castells. “És una gran satisfacció ajudar el territori i les empreses alimentàries del país”, deia Joan Sabartés, cap d’Operacions del Grup Bon Preu, que situava l’èxit del producte en la resposta dels consumidors. Per Daniel Bassas, portaveu dels Vaquers, era un dia “molt especial” per fer realitat un projecte “amb llet de qualitat, a un preu just i en un envàs sostenible. Una llet catalana en origen i transformació”. Josep Puigdollers des de la Llotja es mostrava “orgullós de la feina feta”.
A continuació detallem tot el projecte:
L’origen
La llet UHT Terra i Tast, que es comercialitza als establiments Bon Preu amb llet de la trentena llarga de ramaderies de les cooperatives Plana de Vic i Vaquers d’Osona (units sota l’epígraf Vaquers Plana de Vic), és el resultat d’un grup de treball impulsat l’estiu passat davant la situació crítica que vivia el sector ramader de llet. El formen representants de les dues cooperatives; la Llotja de Vic; el Departament d’Acció Rural, Alimentació i Agenda Climàtica; el president de la comissió d’Agricultura del Parlament, Salvador Vergés, i el Consell Comarcal. Sota el lideratge de la Llotja de Vic es pica les portes de Bon Preu i Cacaolat. No hi ha cap ajuda pública al projecte.
La prova pilot
A finals de desembre, Vaquers Plana de Vic lliura una cisterna de 26.000 litres de llet que es processa (pasteurització a ultratemperatura) i s’envasa a la planta de Cacaolat, a Santa Coloma de Gramenet. La primera setmana de l’any la llet arriba als supermercats. Es donen un marge de tres mesos per valorar si el projecte té continuïtat, però l’estoc s’acaba en poques setmanes.
Fumata blanca
Un cop es buiden les lleixes, la pressió de l’entorn ramader a través de les xarxes socials s’intensifica. Abans de prendre la decisió definitiva es demana més llet. La nit del dijous 10 de febrer es decideix donar continuïtat al producte. La consigna del Grup Bon Preu és clara: “Qui ha de donar la resposta final és el consumidor. Agraïm sincerament la rebuda de la llet al mercat”, diu el cap d’Operacions, Joan Sabartés.
Preus i costos
La nova llet es ven al supermercat a 99 cèntims. Bon Preu paga 41,5 cèntims a les cooperatives i l’ingrés net per al ramader és de 40 cèntims. “Anirem actualitzant el preu a mesura que passi el temps”, diu Sabartés, que opta pel concepte “un preu com cal” perquè tothom en surt satisfet.
Litres i volums
El primer lot de la prova pilot era de 26.000 litres. Abans de prendre la decisió definitiva es va encarregar mig lot més. Ara la intenció és envasar dues cisternes i mitja (65.000 litres) cada dos mesos. És una producció baixa si es compara amb les 30 cisternes (780.000 litres) que cada setmana lliura Vaquers Plana de Vic a Pascual, Lactia i Cacaolat, a un preu inferior. Amb tot, “és un bri d’esperança per a les famílies ramaderes”, apuntava dilluns Daniel Bassas, portaveu de Vaquers.
Envasada en PET
Aquesta llet no s’envasa en bric, sinó en una ampolla de PET (polietilè tereftalat). Ara bé, “que em consti a tot l’Estat espanyol no hi ha cap planta que recicli brics, però en canvi sí que n’hi ha que reciclen PET. Per tant, és més fàcil de reciclar”, deia dilluns Sabartés. El bric consta d’un conglomerat de materials (75% de cartró, 20% de plàstic i 5% d’alumini) que el fa més difícil de reaprofitar.
Les varietats
La llet Terra i Tast ha sortit al mercat amb dues varietats: sencera i semidesnatada. Que se n’acabi produint de desnatada dependrà de la demanda.
I la marca blanca?
La marca blanca, que les cadenes de supermercats venen a uns 65 cèntims, és el principal cavall de batalla del sector lleter. S’utilitza com a esquer i fa que els ramaders acabin cobrant la llet per sota de cost. “Les tendències de consum influeixen sempre. Nosaltres estaríem encantats de no vendre llet a 65 cèntims. Tindrà influència? Depèn de la demanda. El consumidor té molt poder”, respon Sabartés.
I després de la llet?
Per Vaquers Plana de Vic l’acord amb Bon Preu suposa un canvi de paradigma, però no només pel fet que ramaders i distribució negociïn directament. Les cooperatives estan treballant en un formatge “d’alt valor afegit”, segons Bassas, que confien introduir als lineals de Bon Preu i Esclat.
{{ comment.text }}