La BV-5224 entre Manlleu i Torelló, coneguda com la carretera de la Miranda, se situa com el segon tram de Catalunya amb més risc de patir un accident greu o mortal. Així ho recull l’informe d’avaluació de la perillositat de les carreteres EuroRAP, elaborat pel RACC amb la col·laboració del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. Per elaborar la classificació es té en compte la intensitat mitjana diària de vehicles i els accidents amb ferits greus o víctimes que hi ha hagut en un període de tres anys. Així doncs, les dades mostren que entre el 2018 i el 2020 es van registrar cinc accidents de gravetat en els 6,3 quilòmetres de recorregut. Des de la Diputació de Barcelona, el president delegat de l’àrea d’Infraestructures, Pere Pons, va destacar la inversió de 800.000 euros que s’ha realitzat en aquesta via els anys 2019 i 2020, i que ha permès “millorar la seguretat del traçat i l’amplitud dels vorals”. Això s’ha traduït “en una reducció de la sinistralitat”, un escenari que de cara a futurs informes de l’EuroRAP hauria de fer reduir l’índex de perillositat d’aquesta via i de mica en mica fer-la desaparèixer de les primeres posicions.
En la presentació de l’informe EuroRAP, que es va fer dimarts al matí a Barcelona, també es va apuntar el fet que el document del trienni 2018-2020 inclou una variable clau en l’anàlisi de qualsevol tema vinculat al trànsit: les restriccions de mobilitat forçades per la situació de pandèmia. “El volum de vehicles a les carreteres del 2020 es va veure condicionat per aquesta situació”, va apuntar el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, tot afegint que en la propera edició –que recollirà del 2019 al 2021– “segur que arrossegarem una diferència important respecte a un escenari de normalitat”. De fet, i a diferència de comparacions anteriors, la totalitat de carreteres perden volum pel que fa a la mitjana de vehicles diaris que la utilitzen. La de la Miranda, per exemple, passa dels 9.155 vehicles als 7.455, o el tram de la C-17 entre els Hostalets i Vic –que apareix amb un risc molt baix– passa dels 42.848 vehicles als 40.014.
Pel que fa a les carreteres del Ripollès, l’N-260 en el seu tram entre Ripoll i Ribes de Freser passa de la consideració de risc mitjà a risc baix. També hi apareixen amb risc baix l’N-260 entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll, i la C-38 entre Sant Joan i Camprodon.
La presentació de l’EuroRAP també va servir per commemorar el vintè aniversari d’aquest estudi. Fent una mirada enrere es pot comprovar com la detecció de trams de la xarxa catalana amb un elevat risc d’accidentalitat i la posterior intervenció han permès reduir els sinistres en un 72%. En el primer trienni analitzat –1998-2000–, es van comptabilitzar 2.155 accidents amb morts o ferits greus a tot Catalunya, i en els darrers tres anys s’ha baixat fins als 599. “L’EuroRAP és una història d’èxit però incompleta”, va apuntar el director d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Xavier Flores, fent referència a l’objectiu de no haver de lamentar cap víctima més per accident de trànsit.
Entre les conclusions de l’EuroRAP hi destaca el fet que el risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional –amb un carril per sentit de circulació– és quatre vegades superior al de les autovies o autopistes. També s’hi recull la vulnerabilitat dels motociclistes o col·lectius com els ciclistes i els vianants.
D’altra banda, l’hemeroteca d’EL 9 NOU confirma que en els 20 anys de l’informe EuroRAP la millora de les carreteres i el seu manteniment juguen un paper clau en el fet de deixar de ser considerades vies de màxim risc.
{{ comment.text }}