A punt d’arribar a final de curs, les mesures implantades el setembre passat per canviar els hàbits de mobilitat d’un dels eixos principals de Vic com és la ronda Camprodon han superat l’examen. Així ho mostren, d’una banda, les xifres de pas de vehicles i de l’altra, la decisió de consolidar el carril bici. En l’aspecte quantitatiu, tot i que cal tenir en compte els efectes que la pandèmia ha provocat en la mobilitat de les persones, les xifres que ha recollit l’Ajuntament de Vic vinculades al pas de vehicles per la ronda Camprodon després de reduir un carril per sentit de circulació i crear una via per a bicicletes al lateral mostren que el trànsit hi ha disminuït. En concret ho ha fet un 27% respecte al darrer mesurament que havia fet la Diputació el 2014. Si fa set anys hi passaven 17.590 vehicles de mitjana cada dia, el 2020 el nombre es va situar en els 12.698. L’aforament automàtic ha permès determinar que gairebé els mateixos cotxes van en sentit Mil·lenari (47%), que els que ho fan en direcció carrer Manlleu (52%), i que la gran majoria (40%) continuen cap a l’avinguda Bernat Calbó. La tècnica de Mobilitat Joana Rodríguez remarca que tot i treure un carril de circulació de vehicles “no han augmentat els problemes de trànsit que ja existien en les hores punta”.
En una ronda que aplega centenars d’habitatges, entre els veïns hi ha opinions de tota mena. Amb una visió privilegiada –a prop de l’encreuament del carrer Manlleu–, i amb més de 20 anys d’experiència vital en aquest punt, Maria Gil assegura que “alguna cosa hi hem guanyat”, pel que fa a reducció de soroll i el pas de vehicles. Gil valora en positiu la consolidació del carril bici que aquesta setmana ha anunciat l’Ajuntament, però té dubtes que les zones de càrrega i descarrega que es crearan “es respectin”. En aquest sentit s’expressa Toni Matas, de l’Associació de Veïns Vic Nord, que considera les mesures preses “de baix nivell”. Matas detecta que no es resoldrà “el problema en les cruïlles”, ni tampoc es prenen “solucions d’envergadura” que afectin la ronda i els carrers adjacents. Per últim, demana més presència de la Guàrdia Urbana per posar ordre “als abusos de cotxes mal estacionats, i bicicletes i patinets a les voreres”.
Des de l’àrea d’Urbanisme, Fabiana Palmero apunta que la consolidació del carril bici “es farà mantenint l’essència”: continuarà al lateral a la ronda Camprodon i al centre a l’avinguda Bernat Calbó, “però amb una millor senyalització i segregació respecte al trànsit rodat”. Eduard Folch, de l’entitat Osona amb Bici, celebra que s’hagi mantingut l’ordre lògic de prioritat “vianants, bicicletes, cotxes”, i tal com han fet fins ara “estarem atents a les millores que es facin i si cal farem aportacions”.
El carril bici tindrà una amplada d’1,5 metres; la separació amb el trànsit serà a través d’una franja de 50 centímetres i es col·locaran al terra els separadors coneguts com a erugues. També cal destacar que en punts on sigui compatible es crearan zones de càrrega i descàrrega, i a prop de la farmàcia s’hi reservarà un espai per fer aturades de curta durada i facilitar l’accés al servei sanitari. La regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero, és conscient que per a moltes persones és imprescindible utilitzar el vehicle, però qui no ho necessita “pot anar a peu o en bicicleta”, una acció que afavorirà “la salut individual i col·lectiva”. I molt probablement “els hi servirà per arribar abans”, sobretot ara que cal anar a 30 quilòmetres per hora en la majoria de vies de Vic.
Un carril bici al Passeig per encerclar el nucli antic

Després de les actuacions urbanístiques que s’han fet amb l’objectiu de pacificar el trànsit a les rambles del Carme, de l’Hospital, de Sant Domènec, del Bisbat i dels Montcada, l’Ajuntament treballa amb la idea de tancar tota la circumval·lació al nucli antic. Això passa per actuar a la rambla del Passeig, on està previst que es redueixi un carril de circulació de vehicles i es transformi en una via per a bicicletes. Aquest carril permetrà pedalar en sentit contrari al dels vehicles i sense la necessitat d’ocupar l’espai per als vianants. L’objectiu és que el vianant sigui protagonista al centre històric.
Pedalar fins al col·legi Andersen i la zona esportiva

Després de la consolidació del carril bici de la ronda Camprodon i l’avinguda Bernat Calbó, el proper pas és ampliar la xarxa ciclista cap a la plaça del Mil·lenari, i que arribi a l’escola Andersen. Des d’Osona amb Bici consideren “imprescindible” aquesta actuació, i reclamen que es faci “de manera immediata”, ja que permetria dotar de més seguretat un recorregut amb una important presència d’equipaments educatius així com completar la connexió amb la zona esportiva. En el BusBici que es fa cada divendres a Vic, un 12,8% de l’alumnat de l’escola Andersen hi participa.