QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La reobertura de l’oci nocturn trasllada els botellots a Gurb

Només han passat quinze dies, però sembla que el fenomen aflaca a la resta de municipis

Tot i que només han passat quinze dies des que la Generalitat va relaxar les mesures contra la Covid-19, la reobertura de les discoteques ha traslladat a Gurb la problemàtica dels botellots que durant setmanes s’han repetit a molts municipis d’Osona, entre els quals l’Esquirol, Sant Julià o Sant Pere i Sant Vicenç. Segons els Mossos d’Esquadra, ha passat poc temps i només es pot parlar de “sensacions”, però sembla que el fenomen es replega i es reconcentra als polígons industrials amb oci nocturn. Això és el que passava abans de la pandèmia –els joves beuen alcohol al cotxe per no gastar a la discoteca, o es troben allà i ni tan sols hi arriben a entrar–, però ara les aglomeracions són encara més grans. L’alcalde de Gurb, Josep Casassas, explica que ja dijous de la setmana passada hi havia molts vehicles i molta gent als aparcaments. Les nits del cap de setmana l’afluència va anar in crescendo, amb “aldarulls considerables” i “brutícia escampada per tot arreu”.

Tenint en compte aquesta situació, l’Ajuntament ha reforçat el servei de neteja i vol incrementar la il·luminació. També s’està treballant en “coordinació directa” amb els Mossos d’Esquadra, però l’alcalde remarca que –a banda de mesures físiques– en calen de conscienciació i civisme per apel·lar els joves a comportar-se “d’una altra manera”.

Gurb no constava fins ara entre els municipis on més furor ha fet el botellot, una problemàtica generalitzada aquest estiu amb focus a tot Osona i el Ripollès, des de Planoles fins a Sant Julià, Taradell o Viladrau. “Nosaltres vam detectar que molta gent acabava bevent al poble després de festes majors en municipis veïns on hi ha policia local”, explica Verònica Ruiz, alcaldessa de les Masies de Voltregà. Per frenar-ho, l’Ajuntament va prendre la decisió de contractar vigilància privada. Sembla que ha funcionat. A Malla, el consistori va optar per tallar l’accés al sector El Quadro, on hi ha la Mancomunitat La Plana i on es reunien nois i noies d’arreu de la comarca, especialment de Tona i altres localitats properes. Les botellades, però, van continuar igual, traslladant-se a camps i camins. L’alcalde, Eudald Sentmartí, considera que no es pot justificar de cap manera “la imatge esperpèntica” de l’endemà: “Vidres trencats, paquets de tabac, llaunes, carros d’anar al supermercat… Fins i tot vam localitzar el plafó d’un bar de Vic”.

Malla, l’Esquirol, Planoles, Sant Julià… A l’estiu es van multiplicar

El maldecap de la brutícia és, de fet, el principal corcó que han d’entomar els ajuntaments si les trobades es desenvolupen en zones boscoses o apartades i no molesten els veïns. Un exemple és Taradell. Durant l’estiu van haver d’intensificar la neteja a l’entorn del camp de golf, la Serra, el Pujoló… “Ara sembla que la situació s’ha normalitzat. Hem reprès el ritme de vida i ja és possible socialitzar a altres llocs”, apunta l’alcaldessa, Mercè Cabanas. A través de la Bústia Ciutadania de Vic, veïns de la ciutat també han deixat constància de “deixalles, plàstics, ampolles i cagarades humanes” al Puig dels Jueus després d’una trobada “multitudinària” a principis d’octubre.

Un altre dels punts calents dels últims mesos ha sigut Sant Julià de Vilatorta, on les festes a la zona del cementiri i Campsalarga van arribar a derivar en ferits, curses de cotxes i enfrontaments amb els Mossos. Això va portar l’Ajuntament a tallar el trànsit a l’avinguda de Sant Llorenç durant diversos caps de setmana. Ja fa temps que Santa Eugènia també aplica la mateixa mesura a la ronda del Català. El dels botellots és un dels temes que més ha treballat Xevi Fernández des que va accedir a l’alcaldia, l’any 2019. Ell mateix detalla que també han multiplicat els fanals on s’acostumaven a reunir els joves, que han canviat mobiliari urbà i incrementat les campanyes de civisme. Com a Sant Julià, una altra estratègia passa per parlar directament amb nois i noies del poble.

Segons Joan Salamaña, cap dels Mossos d’Osona, les botellades són un problema “molt complex i que requereix d’una mirada àmplia. Ens equivocaríem si li donéssim un enfocament exclusivament policial”. Les xarxes socials tampoc ajuden, ja que les convocatòries corren molt de pressa i és fàcil que s’acabi ajuntant molt jovent. En una xerrada a Sant Julià, dimecres al vespre, Salamaña també convidava els pares a passar a l’acció: “A vegades les mateixes famílies els porten amb cotxe al lloc de la festa. En comptes de traslladar tota la responsabilitat a la policia o l’escola, a casa també s’ha de parlar amb els fills i fer-los entendre que la seva diversió no pot passar cada setmana per anar begut”.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 489 persones.