QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La revolució del patinet i la bicicleta

La convivència amb la resta de vianants i vehicles suposa tot un
repte a l’hora d’estructurar la circulació a ciutats com Vic

La rambla Hospital de Vic és un bon exemple per visualitzar com ha canviat la circulació a la capital d’Osona. On abans eren protagonistes els cotxes, ara els vianants hi han guanyat una ampla vorera, i al lateral de la via és fàcil veure en poca estona el pas de diverses bicicletes i algun patinet elèctric. Aquesta aposta també ha comportat que la convivència entre els diversos usuaris generi punts de conflicte: la gent que utilitza vehicles de mobilitat personal –bicicletes i patinets, principalment– encara veu massa riscos a l’hora de compartir calçada amb els cotxes, i si pugen a la vorera són els vianants els que es queixen de la perillositat de compartir espai.

Davant d’aquest escenari, l’Ajuntament i la Guàrdia Urbana de Vic han iniciat una campanya per fomentar el civisme i la convivència entre tots: “Volem una ciutat més sostenible, i hem de fer entendre a la ciutadania que bicicletes, patinets, vianants i cotxes han de conviure”, va apuntar aquest dimarts la regidora de Seguretat de Vic, Elisabet Franquesa, durant la presentació de la campanya pedagògica per circular correctament en bicicleta i patinet per la ciutat. Durant els últims dos anys, la Guàrdia Urbana amb el suport dels Agents Cívics ha aturat i informat a més de 1.100 ciclistes que no circulaven de manera correcta, però ara “calia fer un pas més. Lliguem la part informativa amb el fet que no fer bé les coses té conseqüències”, explica el cap del cos de la Policia Local de Vic, Antoni Jurjo. Així doncs, la intenció és començar a sancionar amb multes que poden anar fins als 150 euros si es detecten persones que incompleixen les normes circulant amb bicicleta o patinet. Fins al 8 de març, qui rebi una sanció la podrà commutar per una classe teòrica que impartirà la Guàrdia Urbana. La campanya també busca fomentar que les persones que van a treballar als polígons en bicicleta vagin ben visibles per la carretera, i per això durant els propers dies es repartiran armilles reflectores gratuïtes des de les empreses que apleguen més usuaris d’aquest tipus de transport, com són principalment els escorxadors.

Durant els primers dies de la campanya, ja s’ha aixecat acta per infraccions a diversos ciclistes i usuaris de patinets, una mesura que des de la plataforma Osona Bici, Eduard Folch valora de manera molt negativa: “Es penalitza el dèbil. Molts ciclistes van per la vorera perquè no hi ha bons carrils bici, i anar per la calçada suposa exposar-se a un risc molt elevat. Cal treure espai als cotxes si es vol fer una aposta en ferm. Sancionant no fomenten l’ús de la bicicleta, sinó que la gent la deixarà d’utilitzar”, remarca Folch. Osona Bici és una de les entitats impulsores de la Taula de Mobilitat que ha engegat el Consell Comarcal. Des de la plataforma expliquen que l’aposta per millorar la xarxa ciclista és important des de dos vessants: “D’una banda, la mobilitat quotidiana, perquè cada cop hi ha més consciència de moure’s de manera sostenible, i de l’altra, tenir un bon atractiu turístic. S’ha fet una bona feina amb els recorreguts de muntanya però a la Plana es pot potenciar més”. La setmana passada la Generalitat va licitar el pla director per la creació d’una xarxa de carrils bici interurbans que connectin la comarca d’Osona, “un primer pas important en el qual les entitats esperem poder-hi fer aportacions”, diu Folch des d’Osona Bici.

En aquest trencaclosques de la circulació, han arribat amb força els patinets elèctrics: “Cal una millor regulació per aquest tipus de vehicle. A Vic, en sis mesos ja hem tingut tres accidents on s’hi han vist implicats. La seva presència a la via pública s’ha multiplicat després de Nadal, i també hem detectat patinets comprats per internet i que superen la velocitat màxima permesa d’aquests vehicles, que és de 25 km/h”, explica el cap de la Guàrdia Urbana de Vic, Antoni Jurjo. La combinació d’una bona inversió pública en infraestructures i la conducta cívica de tots els usuaris serà clau perquè la revolució de la mobilitat personal arribi a bon port.

Les cròniques dels usuaris de bicicletes i patinets elèctrics

“Ens cal una carretera segura per anar a treballar”
“Si hi ha molta gent al carrer, baixo del patinet”
“Estem començant a millorar”
“Els carrils bici no són del tot adequats”
“És una eina molt útil en una ciutat”
“Trigo el mateix que si vaig en cotxe”

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.