La ronda Camprodon és l’artèria més transitada de tota la ciutat de Vic. Segons dades de l’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament, cada dia hi circulen una mitjana de 17.786 vehicles, la qual cosa té un impacte directe en la qualitat de l’aire. L’estudi que hi va portar a terme una unitat mòbil del Departament de Territori i Sostenibilitat entre el desembre del 2018 i el febrer del 2019, a petició expressa dels veïns del barri Vic Nord, revela que durant aquest període s’hi van superar els límits permesos de diòxid de nitrogen en dues ocasions, i que els nivells de partícules en suspensió també sobrepassaven els que admet la normativa.
Osona Respira, una plataforma creada l’any passat amb l’objectiu de vetllar per la qualitat de l’aire a la comarca, ha fet valoració dels resultats les últimes setmanes i qualifica la situació de “preocupant”. És en aquest sentit que insta l’Ajuntament a actuar amb celeritat per reduir el volum de vehicles a la ronda Camprodon, ja que “un trànsit tan elevat en una via amb molta densitat de població suposa un perill important per a la salut de les persones que hi viuen i transiten”.
Així mateix, el col·lectiu demana repetir les mesures en diferents èpoques de l’any o bé durant tot un exercici sencer per contrastar les dades amb les de les estacions fixes que analitzen contínuament la qualitat de l’aire a la Plana de Vic. Basant-se en l’informe de Territori i Sostenibilitat, recorden que una exposició perllongada als contaminants que deriven dels fums dels cotxes pot afavorir les malalties respiratòries, cardiovasculars, càncers o, entre d’altres, els símptomes de bronquitis en infants amb asma.
Des del consistori vigatà, Fabiana Palmero (JxCat), regidora d’Urbanisme, admet la problemàtica, però recorda que aquesta artèria concentra o permet arribar a equipaments essencials de Vic, entre els quals l’Hospital Universitari, la Clínica, escoles, l’institut o el Seminari: “Estem fent molts passos per encaminar-nos cap a una ciutat més saludable, però la ronda Camprodon la fan servir cada dia persones que venen d’altres punts de la comarca, com Roda o Manlleu, i que utilitzen uns cotxes que és impossible fer desaparèixer de cop i volta”.
En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebrarà del 16 al 22 de setembre, Osona amb Bici desplegarà un pla per promoure aquest mitjà de transport a les escoles i l’Ajuntament implantarà canvis puntuals de circulació a la ronda Camprodon, com ara reservar durant uns dies un carril exclusivament per a ciclistes, amb l’objectiu que cada proposta funcioni a mode de “tastet” per decidir posteriorment quines aplicar.
Paral·lelament s’està treballant en el Pla Especial del Puig dels Jueus, on l’equip de govern és partidari d’obrir un vial que permetria descongestionar de trànsit la ronda Camprodon. El projecte, però, és motiu de controvèrsia política i per això finalment va decaure del POUM. “Formem part d’una xarxa europea de ciutats que té per objectiu aprofundir en la relació entre salut i medi urbà. Nosaltres creiem que el vial és una bona solució, però se sotmetrà a debat i obrir-lo o no serà decisió de tothom”, assegura Palmero.
{{ comment.text }}