L’any que ve el Parador de Vic-Sau fa 50 anys. Quin és el seu estat de salut?
A nivell d’infraestructures, la salut és bona. S’han anat renovant les instal·lacions, destacant la intervenció als banys i en la majoria d’habitacions. La piscina exterior també és totalment nova, i també s’han reformat els vestidors i la zona de jardí.
La situació de pandèmia com els ha afectat?
Aquest estiu estem tornant a xifres d’ocupació d’abans de la pandèmia ja que hem tingut pics d’ocupació força elevats. El juliol es va tancar amb una ocupació superior al 2019, i per l’agost hi ha previsió d’omplir molts dies. No puc dir que hagi sigut gràcies a la pandèmia, perquè la situació no ha sigut gens agradable, però sí que una de les conseqüències de l’escenari tan estrany que ha generat és que ens ha donat a conèixer a un públic més ampli i sobretot de proximitat. Sobretot clients de l’àrea metropolitana que durant les seves vacances han apostat per quedar-se a prop de casa i en el nostre Parador han descobert un lloc molt bonic com és la zona de Sau.
Així, la pandèmia ha canviat el perfil del visitant del Parador?
Ha canviat en el sentit que el client estranger, per raons òbvies, gairebé ha desaparegut. Han passat a ser un percentatge molt petit. El que no ha canviat és el que busca el nostre client, que és tranquil·litat. És gent que sol venir de grans ciutats i li interessa el contacte amb la natura, relaxar-se i menjar bé.
Abans de la pandèmia el pes del turisme estranger al Parador era dominant?
Sí, però també és cert que a l’estiu el client estatal és qui històricament ha dominat les estadístiques. Amb les restriccions de mobilitat el client estranger ha caigut a un 3% del total.
Aquest estiu amb quin volum de visites es mouen exactament?
Tenim 38 habitacions, i en un mes de 30 dies podem rebre unes 1.140 reserves si omplim del tot. Hem tancat el juliol amb 883 habitacions reservades, i a l’agost esperem unes xifres similars, al voltant de les 950 pernoctacions. Pel que fa a la resta de l’any, en temporada baixa, el client estatal gairebé desapareix de dilluns a dijous i es concentra als caps de setmana. Ens movem amb una ocupació mitjana del 50%. En aquest moment de l’any és quan depenem més del turista estranger, i per això és important que pugui tornar a viatjar de nou amb la major normalitat possible.
I al Parador què s’hi pot fer?
La visita estrella és la caminada fins al monestir de Sant Pere de Casserres, ja que és molt assequible per a totes les edats. Els visitants demanen informació per fer sobretot senderisme. I d’altra banda, qui ens visita es vol relaxar: tenim una terrassa impressionant amb vistes al pantà, on fer un cafè o llegir un llibre és tot un plaer. Els visitants aprecien el silenci del lloc, i ara a l’estiu, la piscina és l’altre gran atractiu.
Els clients que reben fan turisme a Osona? O, pels estrangers, és un lloc des d’on marxar a Girona, Barcelona o la Costa Brava?
En la seva majoria fan turisme a Osona. És cert que tenim molt a prop moltes coses com la Costa Brava o el Pirineu, però hi ha interès per visitar Rupit, Tavertet, Vic… o per gaudir de la natura de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.
Com és la relació del Parador amb les institucions turístiques d’Osona?
Se’ns té en compte, i mantenim el contacte amb l’ens principal, Osona Turisme, així com amb els representants de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i els ajuntaments de les Masies de Roda i Vilanova de Sau. Crec que som un referent del turisme, i des de fa molts anys venen visitants a Osona gràcies al Parador.
Una de les novetats és la millora de la connectivitat a la xarxa. Quines possibilitats obre?
Avui en dia, una bona connexió a internet és imprescindible per qualsevol client. Tot i que un dels grans atractius que oferim és venir a desconnectar del món, la majoria de clients tenen en algun moment de la seva estada la necessitat de connexió. I els hem de poder oferir un bon servei quan ho demanen. D’altra banda, cada client té els seus costums, com pot ser llegir notícies en mitjans digitals o veure sèries o esdeveniments esportius en els seus aparells. Hem de donar resposta a tot això.
I permetrà potenciar la vessant de congressos professionals al Parador?
Sí, ja n’hem acollit uns quants. Sobretot d’empreses de l’entorn. Amb la pandèmia, l’organització de congressos professionals ha quedat força aturada però és un mercat en el qual, si s’hi vol entrar, has de garantir una connexió de xarxa ample de gran qualitat. Amb la inversió que ha fet Movistar al Parador hem avançat en aquest sentit.
I quins són els reptes de futur del Parador de Vic-Sau?
Parlar de futur és arriscat perquè la situació ens fa anar molt dia a dia. Sobretot és important que la situació epidemiològica s’estabilitzi, i que no s’apliquin més restriccions de mobilitat. D’això depèn la temporada de tardor-hivern. L’any passat l’estiu va ser bo, enguany serà similar, però a l’octubre es van aplicar noves restriccions i vam estar molt condicionats. L’objectiu a curt termini seria igualar o créixer en visitants respecte l’any passat, rebre més visites de clients de proximitat al nostre restaurant i tenir l’opció d’anar acollint més esdeveniments.