Està inspirada en una experiència molt íntima com és la superació d’un càncer que li va fer perdre un pit. És 360 grams, l’última creació de l’artista pradenca Ada Vilaró que es va estrenar aquest divendres al Festival TNT – Terrassa Noves Tendències i que proposa una reflexió profunda sobre la vida i la mort i qüestiona els cànons de bellesa actuals i els estereotips.
“És l’obra més personal que he fet fins ara”, assegura la pradenca, que després d’uns anys de creacions a l’espai públic torna a l’espai interior escènic. I ho fa perquè tenia “moltes ganes de compartir” una experiència que, tot i ser dramàtica, va representar per a ella “una oportunitat per valorar més les petites coses i la vida”. Ada Vilaró és l’autora de l’obra i n’és també la intèrpret. Comparteix la direcció amb la mirada externa de Maria Stoyanova i Vero Cendoya. Segons explica, 360 grams se situa en el gènere de l’autoficció. “Parteixes de veritats però les pots transformar”, diu l’artista, que portava temps dins seu gestant l’obra i que va començar a treballar-hi seriosament el passat mes de gener. A l’abril va oferir un tast de l’obra al festival de dansa Sismògraf d’Olot, una incursió que li ha servit per afrontar l’estrena “amb més seguretat” i haver pogut agafar distància de la seva experiència personal. Per exemple, confessa que va sentir “vertigen” quan va veure per primera vegada la imatge promocional de l’obra, una fotografia d’Eva Freixa que evidencia les conseqüències del càncer en el seu cos. Però alhora té clar que ha tingut efectes terapèutics: “Ho tinc molt més paït”. Per això proclama davant dels espectadors que és la seva mirada la que construeix una realitat: “No estic despullada tal com soc, sinó que estic despullada tal com tu em veus”. Després de l’estrena d’aquest divendres al Teatre Principal de Terrassa, 360 grams es podrà veure també els dies 19 i el 20 d’octubre a la Sala Beckett de Barcelona i la intenció és que l’obra giri per diferents poblacions.
Aquesta serà una tardor intensa per a Vilaró. Poc després de l’estrena viatjarà a Corea del Sud per presentar Públic present 24 hores. Es tracta d’una peça que s’ha pogut veure a diferents indrets de Catalunya, Madrid, Xile i Holanda i que ara arribarà al Seoul Street Arts Festival. El projecte inclou un treball previ comunitari i una performance al carrer que dura 24 hores durant la qual l’artista està en silenci i interactua amb el públic. Una de les temàtiques que treballarà serà la dels refugiats de Corea del Nord.