QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La websèrie ‘Lisa’ de la UVic, a les pantalles

La coproducció entre la UVic-UCC i Abacus protagonitzada per estudiants ja ha estrenat els quatre capítols

La websèrie Lisa, una de les primeres que han sorgit de les universitats catalanes, ja es pot veure íntegrament en línia. Aquest dijous es va estrenar el quart i darrer capítol de la producció que explica la història d’una estudiant de la UVic-UCC, la Lisa, que té síndrome d’Asperger i vol estudiar el grau de Mecatrònica. Al llarg de la darrera setmana s’han anat coneixent les entregues d’aquesta websèrie, coproduïda per Abacus, que ha servit també com a experiència pedagògica per a estudiants de Comunicació Audiovisual.

L’actriu i tiktoker Emma Cunill és la protagonista de Lisa, i, com ella, també és una persona dins de l’espectre autista. Al costat, en el paper de la seva amiga Paula, ha comptat amb la també actriu Laia Fontan, que entre altres sèries havia aparegut a Les de l’hoquei i també en el programa Batalla monumental de TV3. En el repartiment, hi figuren estudiants i treballadors de la Universitat que van ser seleccionats a través d’un càsting el passat mes de febrer, quan es va fer el rodatge sota la direcció d’Íngrid Santos i Raquel Barrera, també guionistes. El campus de la UVic i el Seminari, on representa que resideix l’estudiant, van ser els escenaris principals.

En la història, la Lisa comença el primer curs de Mecatrònica, un grau en què la presència de dones és encara molt menor que la d’homes. En el seu cas, les ganes de començar la carrera es barregen amb la por de no saber encaixar amb l’entorn a causa de la síndrome d’Asperger. I s’arriba a plantejar si seria millor dissimular aquesta condició. Cunill, des del seu perfil de TikTok, ha incorporat la ironia i en parla desacomplexadament, i per això va participar també en el guió construint el seu personatge. L’associació Asperger.cat també hi va aportar el seu assessorament. Així la websèrie complia també l’objectiu d’explicar i donar visibilitat a aquest col·lectiu. En paral·lel, s’ha engegat una campanya (No soc loser, soc Lisa) que porta un missatge d’integració: que el món universitari aculli la diversitat que hi ha en la societat. “La campanya neix de la idea de com algú que a priori té problemes d’integració pot revertir la situació i convertir-se en una referència”, diu Anna Fàbrega, directora de màrqueting de la UVic. I no només en l’entorn humà real sinó en el digital, perquè l’argument de Lisa incorpora TikTok, la xarxa social més popular entre els joves. S’espera que aquest sigui un vehicle per viralitzar Lisa, perquè el format curt dels capítols (de cinc minuts cada un) és l’òptim per ser vist en aquesta xarxa.

Aquest és un producte pensat sobretot per a ells, pel format i també “per l’estètic, els continguts o el tipus d’humor”, diu Fàbrega. També era la idea de Marc Roma, el productor executiu de la sèrie i director de continguts de la productora, vinculada a la cooperativa Abacus, quan la va proposar. Des de la UVic-UCC es va acceptar el repte perquè era possible integrar-lo en la formació d’estudiants del grau de Comunicació Audiovisual i del cicle formatiu d’Animació, 3D i Entorns Interactius que s’imparteix a La Farinera de Vic. Cada alumne va tenir durant el rodatge un mentor, un referent de la productora que l’acompanyava i amb qui podia resoldre dubtes. “Ha estat un projecte d’aprenentatge experiencial que ha permès als estudiants implicar-se en un rodatge d’entorn professional”, explica Jan Frigola, professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC que ha intervingut en el seguiment acadèmic del projecte.

Aquests són la resta de capítols:

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?