QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

L’Eix arriba al quart de segle superant els 16.000 vehicles diaris

El desdoblament va ser un punt d’inflexió en la via que uneix Lleida i Girona passant per Vic

El 12 de desembre de 1997 el túnel de Fontfreda –en terme municipal de Sant Bartomeu del Grau– va acollir la inauguració del tram de l’Eix Transversal entre Vic i Santa Maria d’Oló. Era l’últim enllaç que quedava per a la connexió directa per carretera entre Lleida i Girona.

En aquests primers 25 anys de vida, la via ha evolucionat molt i un primer fet que ho demostra és la xifra mitjana de vehicles que hi transiten a diari: dels 8.997 que hi van passar el primer any complet en funcionament –el 1998– s’ha passat a gairebé el doble. El 2022 es tancarà amb més de 16.000 vehicles diaris circulant-hi, dels quals un 23% són camions.

Per entendre el creixement del volum de trànsit, però, cal fer referència a diversos capítols viscuts en aquest quart de segle. La Generalitat preveia que de mitjana uns 13.000 vehicles circulessin cada dia per l’Eix l’any 2000, però la xifra real no va arribar als 9.000. La perillositat de la via –sense mitjana de separació entre carrils– i la lentitud quan es coincidia amb vehicles pesants –molts trams eren d’un únic carril per sentit de circulació– ja va demostrar que l’obra naixia petita i que caldria un desdoblament total. El 2007 van passar per l’Eix una mitjana d’11.824 vehicles diaris, i a causa de les obres –executades entre el 2008 i el 2012– es va tornar a baixar per sota dels 10.000. Amb l’Eix desdoblat, el seu ús –sobretot connectant Osona amb el Bages i les comarques gironines– no ha deixat de créixer.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?