El Centre de Recursos Pedagògics d’Osona (CRP) compta des de fa anys amb una extensió al Lluçanès. Al capdavant d’aquesta hi trobem actualment Glòria Casellas, tècnica del Departament d’Educació, que explica com treballa amb el professorat i les escoles de la comarca i també amb altres agents del territori.
Què són els centres de recursos pedagògics?
Som equips de dinamització i suport tant per als centres educatius com per als professionals que hi treballen, i vetllem per la millora de la transformació educativa. Intentem per una banda donar suport a les necessitats de formació que tenen els docents en particular i els centres a nivell global. També treballem en xarxa amb altres entitats. El CRP forma part d’un servei educatiu d’Osona on a més comptem amb els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i els equips d’assessorament en llengua i cohesió social (ELIC).
Quina relació es manté des d’aquesta extensió amb el CRP de Vic?
De fet som un sol equip i tots els plans d’actuació sorgeixen del treball que fem conjuntament. Jo vinc uns dies a Perafita i uns altres soc a Vic.
Quines necessitats ha detectat a les escoles del Lluçanès?
Tenen ganes de treballar conjuntament per enriquir-se, per sumar, per reflexionar. Cada any hi ha projectes conjunts. Aquest curs s’ha fet una trobada d’alumnes de les escoles de Primària amb els de 1r d’ESO de l’IES. De cara al curs vinent s’organitzaran dos grups de treball, un sobre un element molt genuí del Lluçanès que és la transhumància i un altre de coordinació de les etapes de Primària i Secundària.
De quina manera es treballaran aquests dos eixos?
Per a la transhumància es compta amb material que es treballarà a les aules i aquesta proposta culminarà amb una trobada de totes les escoles del Lluçanès. L’altre grup farà formació per garantir el benestar emocional dels alumnes.
Es torna a impulsar doncs la trobada d’escoles del Lluçanès que s’havia deixat d’organitzar?
Sí, ja tenim data concretada per al proper curs. Venim del context de la pandèmia i hi ha moltes ganes de presencialitat i de compartir activitats conjuntes i va semblar que la trobada n’era una bona manera.
Com s’estableix la coordinació amb els centres educatius?
Amb els equips directius tenim reunions periòdiques, i posem en comú les necessitats, les propostes que ens agradaria portar a terme entre tots, compartim neguits i organitzem cursos. Per altra part, els mestres saben que a l’extensió hi ha uns horaris i també contacte permanent a través del correu o el telèfon.
Què destacaria del Lluçanès en l’àmbit educatiu?
El Lluçanès té aspectes molt interessants. Per una banda, la proximitat dels docents amb els alumnes, perquè solen ser escoles més petites, i poden fer un acompanyament més personalitzat. Per una altra, les possibilitats que té l’entorn és d’un gran valor pedagògic.
A part de les escoles es manté relació constant amb altres agents del territori.
Sí, i n’estic molt contenta perquè és molt fàcil treballar en xarxa aquí al Lluçanès i això enriqueix perquè són punts de vista diferents a aportar. Tenim relació amb els ajuntaments i una de molt estreta amb el Consorci, especialment amb la tècnica d’Educació. Amb ella recentment hem elaborat conjuntament un catàleg d’elements patrimonials i l’agenda per al proper curs. I a més, en aquests moments també tenim molta relació amb el Centre de Recursos i Estudis de la Transhumància.
Per què un catàleg d’elements patrimonials?
El Departament ha presentat un nou currículum on es remarca que els docents hem d’organitzar els aprenentatges a través de situacions que parteixin d’un context real i creiem que aquest catàleg hi pot ajudar.
Fa anys que tot l’alumnat té a la seva disposició aquesta agenda de la qual parlava amb una temàtica determinada. Quina serà la del proper curs?
Com que es treballarà la transhumància se centrarà en aquesta activitat, i com a novetat comptarà amb elements digitals, recursos per poder treballar de manera globalitzada en situacions concretes d’aprenentatge. També proposarem un repte als alumnes, que ens ajudin a localitzar elements patrimonials relacionats amb la transhumància per completar el catàleg. Serà una manera de conèixer, de valorar i de respectar el nostre entorn i a la vegada es documentaran i s’informaran per entendre el que els envolta.