Anar de Vic a un punt ben cèntric de Barcelona com és l’estació de Sants costarà 77 cèntims d’euro amb l’aplicació del peatge per ús de les vies ràpides –de més d’un carril per sentit de circulació– que planteja el govern espanyol. El projecte, que queda recollit en el compromís que ha adquirit l’executiu espanyol per tal de rebre els fons econòmics del Pla de Recuperació europeu, es posaria en marxa el 2024. Segons les primeres informacions que han transcendit del document que Madrid ja ha fet arribar a Brussel·les, la proposta marca que cada vehicle que passi per una via d’alta capacitat –com són per exemple la C-17 o la C-25– haurà de pagar un cèntim per cada quilòmetre que hi recorri.
Veus reconegudes en l’àmbit de la mobilitat vinculades a Osona i el Ripollès valoren, en termes generals i aprofundint en els detalls, com a positiva la proposta de pagar per utilitzar una via concreta. “Sabem que al principi pot costar d’entendre”, reconeix el president de l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), Adrià Ramírez, i en aquest sentit remarca que serà clau que es vegi “com els diners que paga l’usuari reverteixen en coses positives pel que fa a mobilitat”. D’una banda, en el bon manteniment de les carreteres i de l’altra, “en una clara aposta per fer passos endavant en el transport públic”. Així doncs, és imprescindible que qui recapti l’impost i en gestioni el retorn sigui una institució pública i “exigim que quan comenci la recaptació es notin les millores al territori”, diu Ramírez.
Marc Fíguls, director d’estratègia de la consultoria Factual, especialitzada en temes de mobilitat, recorda que amb aquesta proposta l’Estat espanyol “s’adapta al que està passant des de fa uns anys a escala europea”, on existeixen càrregues fiscals sobre les vies ràpides en 23 dels 27 països membres. Entre ells hi ha Espanya, i molt en particular Catalunya, on la presència de peatges en autopistes ha sigut històricament més elevada que a la resta de l’Estat. La proposta que ara es fa també permetria corregir situacions com les que generen els peatges a l’ombra, com el que s’aplica a l’Eix Transversal. En aquesta via, l’empresa concessionària “rep una compensació econòmica que paga tota la societat amb els seus impostos” per cada vehicle que hi passa, “encara que vingui d’Europa i tingui la seva destinació a Portugal”.
A Osona –una de les comarques amb un dels índexs més elevats en l’ús del vehicle privat de Catalunya– i el Ripollès els usuaris que circulen per la C-17 i la C-25 “ho fan perquè no hi ha una bona alternativa en el transport públic”, apunta Fíguls. Des de la PTP creuen que ara pot ser el moment per trencar “el cercle viciós” que provoca que la gent no utilitzi el transport públic perquè no hi ha bona oferta “i que tampoc es millori el servei perquè hi ha poca demanda”.
Segons les primeres informacions aparegudes amb comptagotes en els darrers dies, l’aplicació de peatges per ús de les vies ràpides s’introduiria “de forma progressiva”, primer en zones properes a les grans ciutats “i que disposin d’alternatives reals de transport públic”, diu Fíguls.
Tant Ramírez com Fíguls consideren un error “i una greu manca de previsió per part de l’Estat” que no s’aprofiti l’eliminació aquest mes d’agost de grans peatges a Catalunya com són el de l’AP-7 o la C-33, entre d’altres, per començar a aplicar el nou model que es planteja. “Generarà reticències i desconfiança en els ciutadans”, explica Fíguls, tot apuntant que ara “ens acostumarem a no pagar per circular i d’aquí a tres anys ho haurem de tornar a fer”. Ramírez, de la PTP, creu que s’ha perdut “una gran oportunitat” per aplicar un peatge “amb un cost més reduït que els actuals i controlat per les arques públiques”, que hauria permès començar a posar uns fonaments “per millorar el transport públic”. Des de la Generalitat s’havien fet propostes en els darrers dos anys en aquest sentit que per “motius polítics” no han arribat a bon port.