QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

L’Estat recupera la idea d’un túnel per superar el Congost i completar el desdoblament de l’R3

Ho confirma Xavier Flores, secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports de l’Estat

El projecte de desdoblament de l’R3 continua avançant per fases tal com preveu el Pla de Rodalies: les obres ja han començat en el tram entre Parets i la Garriga, i en paral·lel també s’ha adjudicat l’estudi informatiu del recorregut entre Centelles i Vic, un document indispensable per avançar cap a la doble via.

En l’horitzó, però, hi ha el repte de superar la Vall del Congost per connectar el Vallès Oriental i Osona. En aquest sentit, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) del govern de l’Estat, Xavier Flores, ha assegurat en declaracions a EL 9 NOU que la idea “és impulsar-ho”, i que per superar la complicada orografia “s’ha de passar amb un gran túnel”. Flores recorda que l’any 2008 “ja hi va haver un estudi informatiu amb un treball molt intens”. En aquella ocasió es van estudiar tres alternatives: fer el desdoblament pel traçat actual, construir un gran túnel per superar la muntanya, però deixant sense estació Figaró, o fer-ne dos de més curts i així mantenir la possibilitat de fer parada al petit poble del Congost. El representant del MITMA assegura a dia d’avui que no hi ha “cap dubte” que Figaró ha de tenir estació, deixant entreveure que la solució passaria per dues perforacions.


Des de l’oficina tècnica de suport al desdoblament de l’R3 es coincideix en el fet que la construcció d’un túnel “és el més pràctic i fàcil” per superar el Congost. L’enginyer de camins i membre de l’oficina tècnica Arnau Comajoan apunta que la gran dificultat d’aquest punt de l’R3 “és econòmica”. En aquest sentit fa una crida als representants polítics perquè en moments com l’actual, en què s’han elaborat uns nous pressupostos generals de l’Estat, “s’ha de reclamar i vetllar perquè es destinin recursos als estudis informatius, en aquest cas del Congost”. Pel que fa a l’impacte ambiental i visual que produiria un túnel al Congost, Comajoan creu que és “mínim”.

L’estudi del 2008 per fer aquest projecte va quedar en un calaix i s’haurà de refer


El secretari general d’Infraestructures del MITMA també va valorar la demanda d’allargar recorreguts fins a Torelló per convertir aquesta estació en la de referència de la Garrotxa: “Ho hem de parlar amb la Generalitat com a titular del servei, nosaltres ho veiem viable.”


Vinculat a les millores de la línia, s’està pendent que s’executi l’allargament parcial de la via a la sortida de l’estació de Vic en direcció a Barcelona. Aquest nou tram, d’un quilòmetre, permetria rebaixar el temps d’aturada dels trens a les estacions de Vic i Sant Miquel de Balenyà per la impossibilitat de creuar-se. Ara mateix, el projecte està en fase de licitació per un import de 4,9 milions d’euros. Des del MITMA apunten que les obres haurien de començar el primer semestre de 2023 i tindrien una durada de 20 mesos.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 183 persones.