El preu del combustible estarà rebaixat 20 cèntims per litre, almenys, fins al 30 de juny. La mesura l’ha pres el govern espanyol i va entrar en vigor aquest divendres. Es va impulsar arran de les reclamacions del sector del transport, però finalment s’ha fet extensiva a tota la població. Forma part del pla de xoc de 16.000 milions d’euros que el Consell de Ministres va aprovar dimarts per fer front als efectes de la guerra d’Ucraïna.
Segons el decret, l’Estat assumirà la totalitat del descompte de les gasolineres petites, és a dir, les que facturen menys de 750 milions d’euros l’any. Per contra, en el cas de les grans, com Repsol, Cepsa i BP, l’Estat bonificarà 15 cèntims i els cinc restants aniran a càrrec de les empreses. La rebaixa dels 20 cèntims ha donat lloc a imatges inèdites: llargues cues a les gasolineres per omplir el dipòsit. “Totes les vendes que no vam fer entre setmana, les vam fer divendres”, relata Guillem Codina, cap de compres de l’Àrea de Serveis Taradell, que diu que “els transportistes són els que més ho esperaven”. Codina reconeix que han estat uns dies moguts, de novetats, en què tots els clients es volien assegurar que realment hi havia el descompte. Aquest s’aplica en el moment de la compra i, per tant, no es veu reflectit en els preus dels panells informatius. Des que es va aprovar el decret, s’han hagut de preparar per fer front a la gran afluència de clients.
En la mateixa línia segueix Guillem Feixas, cap de compres de Feixas Aulet, que assegura que des que van rebre el comunicat d’Hisenda, dimecres, “no ens hem relaxat i divendres va ser un caos”, amb cues a les gasolineres i algun problema informàtic que van haver de solucionar la nit anterior.
“Totes les vendes que no havíem fet entre setmana, les vam fer divendres”
El descompte és un bri d’aire fresc per als clients, però, de moment, també és una despesa per a les empreses. Aquests primers dies s’han de fer càrrec dels 20 cèntims per litre. Totes han de fer una sol·licitud de devolució, “però no sabem el dia que cobrarem”, diu Codina. El sector viu amb incertesa com evolucionarà tot plegat. Tenen clar que el descompte “és molt convenient pel consumidor” i que és benvingut. No obstant això, “si l’empresa no està sanejada i no té un múscul financer fort, està fotut”, diu Feixas. “En tres mesos, si moltes gasolineres independents, que crec que són les que ofereixen un preu just, tanquen, la quota de mercat de les grans petrolieres no pararà de créixer”, afegeix. La rebaixa ha fet que el preu del combustible arribi a nivells d’abans de la guerra d’Ucraïna, un moment en què el preu ja era elevat. Ara, “tot i els 20 cèntims, que és un bon descompte, continuem tenint un preu elevat”, comenta Codina. També es desconeix què passarà a partir del 30 de juny, dia en què finalitza la mesura.
“Si l’empresa no està sanejada i no té bon múscul financer, està fotut”
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) assegura que està fent un seguiment perquè les gasolineres apliquin la baixa de 20 cèntims i que el descompte “arribi realment al consumidor final”.