“A partir de dimecres 07/07/21 l’oficina romandrà tancada definitivament. Atenció a Clients a oficina carrer Pont, 48”. És el cartell que hi havia des de finals de la setmana passada a la porta de l’oficina de CaixaBank de la plaça de la Sardana de Torelló. I això provoca malestar als veïns del barri de Montserrat, on viu molta gent gran, que ho veuen com una pèrdua de serveis que els obliga a traslladar-se al centre del poble per fer determinats tràmits des de dimecres d’aquesta setmana. Llavors el cartell canviava dient que a partir del cap de setmana es mantindria un dels dos caixers automàtics. Un, com part del cartell de l’oficina, dimecres a la nit ja no hi era.
El malestar que els havien fet arribar alguns veïns, que diuen que no se’ls ha informat –el cartell es va col·locar a finals de setmana–, el va traslladar al ple de dilluns passat el portaveu de la CUP, Cesc Manrique, que va demanar a l’equip de govern si en tenien coneixement. La regidora de Promoció Econòmica i Comerç, Mercè Faja (ERC-JpT), va dir que llavors no en tenien constància oficial, un fet que sí que havia pogut esbrinar el cap de setmana, encara que no els constava cap comunicat oficial.
Manrique va fer esment a “la població envellida i la dificultat en l’accés a les eines telemàtiques” que hi ha al barri. Des de la formació van fer la proposta de reconvertir una part de la biblioteca del barri en una sala TIC “si s’avança cap a això”, amb la voluntat de fer formació sobretot adreçada a les persones grans perquè aprenguin i se’ls pugui donar suport a l’hora de fer tràmits telèmatics. Per aquest motiu, va afegir el cupaire, ho plantejaran en la negociació dels pressupostos de l’any vinent amb l’equip de govern d’ERC-JpT. D’entrada, l’alcalde, Marçal Ortuño, va entomar la proposta que considerava interessant de treballar per lluitar contra la “bretxa digital en persones de certa edat”.
Des de CaixaBank, explicaven a EL 9 NOU que han “integrat” l’oficina que hi havia fins ara a la plaça de la Sardana a l’store que hi ha al carrer del Pont, un canvi que asseguren “obeeix al canvi d’hàbits dels clients” i per tant aposten per “estar-hi a prop, amb oficines més grans, amb més especialistes i serveis d’assessorament”. Asseguraven que al barri de Montserrat hi quedarà un caixer automàtic “des d’on es pot fer tota l’operativa”, i per tràmits com hipoteques o on invertir es pot anar a l’altra oficina. Des de CaixaBank, admetien que “els canvis sempre ens costen a tots”, però que aposten per l’especialització dels treballadors en oficines més grans, i afegien que per ara no hi ha previst fer cap més integració en oficines d’Osona i el Ripollès.
El malestar va en consonància amb la denúncia que feien fa algunes setmanes col·lectius de persones grans al Consell Comarcal d’Osona, amb motiu del Dia Mundial contra “l’abús i el maltractament” a la gent gran. Lamentaven la despersonalització del servei i les dificultats de la banca en línia i el fet que fins i tot en alguns municipis no hi hagi cap oficina bancària on fer els tràmits.