La Policia Local de Manlleu comptarà a finals d’any amb una divisió especialitzada en seguretat ciutadana. Segons el regidor que pilota aquesta àrea, Arnau Rovira (JxCat), la formaran dues unitats de quatre agents i un caporal que treballaran en torn de tarda-nit i disposaran d’una furgoneta similar a les d’ordre públic. La creació d’aquest equip s’emmarca en les demandes veïnals dels últims mesos i forma part del desplegament d’un pla de seguretat que també inclou una aplicació mòbil que es va presentar dimecres. Amb versió tant Android com IOS, es tracta de la mateixa app ja en funcionament a Vic o Olot i té la particularitat que, a banda d’avisar la policia i els serveis d’emergència amb un sol clic, permet deixar constància d’incidències a la via pública, denunciar objectes perduts o entrar a lavabos públics. “Un sistema de comunicació 360 graus”, segons el sergent Moisès Gimeno, en el sentit que converteix en emissors i receptors tant els veïns com l’administració pública. Aquesta muldireccionalitat és, de fet, el que més interessa a la Policia Local i l’Ajuntament, ja que un estudi de la Diputació de Barcelona conclou que la seguretat és la principal preocupació del 68% dels habitants de Manlleu quan les dades delictives no presenten grans diferències respecte a municipis similars. Això no vol dir que aquí “no passin coses”, va explicar Rovira dimecres, però sí que “detectem que hi ha un problema de percepció i que el que sembla no s’ajusta a la realitat”.
Gimeno va atribuir gran part del desequilibri a les xarxes socials i la seva capacitat de “deflagrar” massivament informació no sempre veraç. Per aterrar-ho, va posar l’exemple de la baralla de mitjans de maig en un bar del passeig de Sant Joan: “Vaig rebre abans el vídeo al mòbil que el comunicat del caporal, però arribava que era una baralla entre bandes quan en realitat va ser fortuïta per una màquina escurabutxaques.” En aquesta mateixa línia va dir que, anys enrere, quan l’exclusiva de les notícies la tenien els mitjans de comunicació, es contrastava què havia passat. “Ara la gent es limita a reenviar, sigui cert o no. Això alimenta les fake news.” D’aquesta mateixa anàlisi en sortia la reflexió que tothom passa a ser responsable d’alimentar o deixar d’atiar una mala imatge de Manlleu i una elevada percepció d’inseguretat que, segons Rovira i Gimeno, no es correspon amb les dades objectives.
Alguns dels veïns que van assistir a la presentació de l’app van prendre la paraula després per queixar-se de les ocupacions il·legals d’habitatge o el temps d’espera a l’hora d’interposar una denúncia davant la Policia Local. Des de la Plataforma per la Seguretat i el Civisme destaquen que és un primer pas molt important que “l’Ajuntament hagi reconegut que hi ha un problema”. Pel que fa a les accions, “pensem que van en la bona línia, però continuarem fent-ne seguiment perquè es compleixin els terminis i exactament el que se’ns ha promès”.
A banda de l’aplicació i la unitat especialitzada en seguretat ciutadana, també formen part del pla que està desplegant el consistori les càmeres de videovigilància i, entre altres mesures que va desgranar Rovira dimecres, la redacció d’un pla de seguretat viària.