QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Mercadona redueix un 17% el malbaratament alimentari el 2024

Destaca la donació diària d’aliments i la regulació de comandes

El desaprofitament alimentari és un dels majors reptes socials actuals. A Mercadona, companyia de supermercats físics i de venda en línia, s’esforcen constantment per reduir-lo. Per això fa anys que treballen amb la intenció de mitigar els seus efectes mitjançant diverses estratègies i bones pràctiques,
amb l’objectiu de millorar la gestió i generar un impacte social i mediambiental positiu.

L’empresa, igual que altres entitats, està implementant accions sostenibles i responsables per assolir un rendiment eficient, tenint cura de l’ecosistema que ens envolta. Aquestes mesures han permès que en els darrers anys hagin aconseguit reduir el desaprofitament alimentari en un 17%, amb l’objectiu que aquest percentatge pugui incrementar-se en els pròxims anys i així incentivar la causa social.

En els darrers mesos han ajustat i millorat les seves eines internes per afavorir la reducció del malbaratament alimentari com a part de la seva estratègia per prevenir el desaprofitament alimentari, que és un dels motors que impulsen un futur en què el consum sostenible i responsable estigui present a cada llar dels seus clients. Per fer-ho possible, han diversificat l’estratègia en diverses línies d’actuació presents a tots els seus establiments distribuïts per la geografia catalana.

Les estratègies que realitzen diàriament són diverses, fomentant l’ús d’eines pròpies per demanar bé i prevenir l’existència d’excedents als magatzems i botigues. Destaca l’aplicació Pr-PSV, una eina informàtica pròpia del sistema logístic de la companyia, les sigles de la qual corresponen a Previsió-Demanat-Servit-Venut. Els responsables de cada secció i departament als seus establiments fan servir aquesta aplicació per ajustar les comandes diàries sobre la base de dades històriques de venda i previsions, optimitzant així l’estoc i reduint el desaprofitament alimentari. Una vegada analitzada la informació recopilada es fa la comanda diària als proveïdors per donar el servei diari al punt de venda, ajustant així l’estoc existent als magatzems i supermercats.

A Mercadona són partidaris que tots els actors que participen en aquestes accions, així com els que intervenen durant el procés de compra i consum dels productes, han de participar activament i ser conscients dels seus actes. Per això, no fan ofertes ni promocions, la qual cosa permet no acumular a les llars excedents de productes i així conscienciar socialment de la necessitat d’un consum responsable on no existeixi un malbarament d’aliments ni es llencin grans quantitats d’aquests. Per fer-ho possible, en les seccions de frescos ajusten els preus de venda al públic d’aquells productes amb una data de caducitat propera per incentivar-ne la venda.

Des de l’empresa no volen desaprofitar els productes i aliments que venen directament i això també és important quan realitzen tasques de reposició a les prestatgeries, evitant donar-los cops o moure’ls amb maquinària adient. També treballen per evitar que la cadena de fred es trenqui en els productes que ho necessitin, situant-los en les cambres frigorífiques adequades. Conscients de les necessitats actuals, realitzen accions per impulsar l’economia circular, com la valorització de subproductes per a alimentació animal i fabricació de pinsos. En cas de llençar productes, treballen amb gestors autoritzats que els transformen en compostos per al seu ús en sòls i quan no és possible, per a valorització energètica mitjançant l’obtenció de biocombustibles naturals que es podrien fer servir en qualsevol tipus de vehicle o llar.

A la companyia volen que per dur a terme totes aquestes accions sigui necessari que els seus treballadors i treballadores tinguin la formació adequada. D’aquesta manera, realitzen periòdicament formacions per prevenir i reduir el desaprofitament mitjançant mètodes interns per al personal de botigues i logística, com control de temperatura, rotació de productes i control de caducitat, entre altres. Igualment, també fan campanyes informatives i de sensibilització amb l’AECOC, amb qui col·laboren des de 2012 a la iniciativa “L’alimentació no té desaprofitament”, i participant a la Setmana contra el Desaprofitament Alimentari, a les seves botigues amb cartelleria, megafonia i difusió a xarxes socials i web.

Increment de les donacions

La cadena de supermercats ha fet un esforç important i ha intensificat les seves tasques socials. Durant l’any 2024 han incrementat en 85 les entitats a la seva xarxa de col·laboracions, arribant a les 847 entitats socials, a les quals l’any passat van lliurar més de 25.200 tones d’aliments. En el cas de Catalunya, la companyia ha donat suport a 166 entitats socials, lliurant més de 3.117 tones d’aliments, que equivaldrien a uns 51.956 carretons de la compra.

Entre les entitats socials catalanes amb les quals han cooperat destaquen els quatre bancs dels aliments
de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida, i les seves entitats col·laboradores: la Creu Roja, Càritas, el Banc de Productes no Alimentaris La Nau i diversos menjadors socials. Del total d’organitzacions, 112 corresponen a les comarques de Barcelona, 23 a Tarragona, 21 més a Girona i 10 a les comarques lleidatanes. De les 3.117 tones lliurades, més de 2.300 s’han repartit entre les entitats socials de les comarques barcelonines; més de 342, entre les comarques de Tarragona, i 316 i 150 han anat a les comarques de Girona i Lleida, respectivament.

A més de la donació de productes bàsics, també participen activament en campanyes com el Recapte de Primavera o el Gran Recapte de novembre, organitzades per la Federació Espanyola de Bancs d’Aliments (FESBAL), on es van recaptar més de 3,8 milions d’euros per a la seva transformació íntegra en aliments: “Optem per la modalitat de la donació econòmica en caixa perquè s’ajusta millor a les necessitats reals dels beneficiaris i maximitza l’eficiència”, explica Laura Cruz, directora d’Acció Social de la companyia.

Impacte positiu

La companyia manté un gran compromís amb els entorns on és present, impulsant iniciatives socials, mediambientals i de governança responsables que impacten positivament a la seva activitat. Des del 2011 és sòcia del Pacte Mundial de les Nacions Unides, iniciativa que promou els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), que formen part de l’Agenda 2030. Igualment, també participa en el Projecte Trencadís, mitjançant el qual col·labora en la incorporació laboral de persones amb discapacitat intel·lectual que elaboren els murals decoratius situats a la secció de peixateria dels seus establiments.

Són diverses les línies d’actuació estratègica que té l’empresa valenciana, entre les quals destaca el Pla de Responsabilitat Social amb el medi ambient. Amb l’objectiu de reduir el seu impacte, han traçat un Sistema de Gestió Ambiental enfocat en tres eixos principals: producció sostenible, economia circular i descarbonització. Per assolir els objectius han realitzat accions per afavorir l’optimització logística, l’eficiència energètica, el benestar animal i la prevenció, la gestió i la valorització de residus. També treballen amb els seus proveïdors en el Projecte de Distribució Urbana Sostenible, per millorar la qualitat de l’aire a les ciutats mitjançant vehicles propulsats per tecnologies i combustibles més eficients i nets, el que contribuiria a la reducció de les emissions nocives.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 186 persones.