QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Ni megafonia, ni cartells

La manca d’avisos sonors i les errades en la retolació a l’estació de plaça Catalunya fan que David Viñolas i Montse Urán, tots dos invidents, agafin un tren equivocat i hagin de tornar a casa en taxi

Tot havia sortit rodó. El músic centellenc David Viñolas va presentar dimecres a la tarda amb un gran èxit el seu últim treball de jazz a la sala Jamboree de Barcelona, però en la tornada cap a casa, utilitzant el tren, tot es va torçar. El seu cas és un clar exemple de com un mal funcionament de la megafonia de les estacions i de la retolació a les andanes i els combois pot provocar situacions d’allò més compromeses en determinats col·lectius. 

I és que Viñolas i la seva parella, Montse Urán –tots dos invidents–, volien agafar l’últim tren del dia que passa per la parada de plaça Catalunya a Barcelona i que s’atura a Centelles. Al baixar a les andanes “ja vam detectar que la megafonia no funcionava”, i tal com fan en aquestes situacions “vam demanar a una persona que ens indiqués l’arribada de l’R3”. Quan el comboi amb aquesta retolació va parar, Viñolas i Urán hi van pujar.

Poc després d’arrencar, però, ja van detectar pel tipus de tracaleig que alguna cosa fallava, “ja que tenim molt interioritzat el soroll de la via, i no era l’habitual”. Al tornar a demanar cap on anava aquell tren, la resposta va ser que, malgrat el que deia la retolació exterior i la manca de megafonia, es tractava de l’R1, “i anava cap a Blanes”.

Viñolas i Urán –així com altres usuaris que també es van equivocar– van baixar a Sant Adrià de Besòs, amb el condicionant que, per l’hora que era, “ja no hi havia possibilitat de tornar cap a Barcelona amb un tren de tornada”. A l’estació, i desemparats, Viñolas va fer una trucada al telèfon d’incidència de Rodalies per fer evident “la negligència que havien provocat”, però la resposta va ser que “no hi podien fer res”. Així doncs, amb la certesa que s’havien quedat “penjats del tot”, van recórrer a un taxi. El trajecte fins a Centelles “ens va costar 86 euros”.

Viñolas i Urán faran la reclamació per escrit amb l’objectiu que els tornin els diners, “però sobretot perquè vegin la importància d’un bon manteniment de la megafonia i la retolació”. Tots dos estan vinculats a l’entitat Perquè no ens fotin el tren, on aquesta reclamació “és una branca important”. De fet, el mateix Viñolas explica que després de batallar-hi molt, “semblava que havíem aconseguit que hi hagués un bon manteniment”, però a partir de la pandèmia de la covid-19 “tornem a anar a pitjor”. I Viñolas se’n fa creus: “Que en ple segle XXI estiguem reclamant això em sembla una vergonya”.

Les obres a Sagrera i els bitllets de franc col·lapsen l’R3

L’inici del curs ha vingut marcat per dos escenaris a l’R3: d’una banda, el fet que la gratuïtat dels bitllets en l’últim trimestre de l’any hauria fet augmentar l’ús del tren a Osona. Ho expressava aquesta setmana al programa d’EL 9 FM Territori 17 la usuària Glòria Francolí: “A Torelló han baixat un centenar de persones, i a Manlleu tres o quatre vegades més del que és habitual.” Francolí remarcava que això era una bona notícia, i “ho seria molt més si el tren anés bé”, perquè això permetria convèncer molta gent que quan el tren va puntual “és un mitjà que va molt bé”. D’altra banda, un altre usuari, el centellenc Jordi Valls, va explicar que aquesta setmana el maquinista va demanar en dues ocasions que la gent baixés del tren “perquè no arrencàvem”. La combinació d’utilitzar un tren curt i haver d’absorbir passatgers de l’R2 –condicionada per les obres a Sagrera– i que a Granollers i Mollet opten per passar-se a l’R3 ha fet que als combois s’hi acumulés una gran quantitat de gent.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.