Anna Aguilar
Anna Navarro Schlegel (Olot, 1968) està considerada una de les dones més influents del món en l’àmbit tecnològic. Llicenciada en Filologia Alemanya i Anglesa, va muntar una empresa de traduccions de textos tècnics a Sillicon Valley, on va entrar a Cisco Systems. Més tard també va treballar a Xerox, VeriSign, VMware i NetApp. Des del 2021 és vicepresidenta de Global a Procore Technologies. Schlegel també ha estat recentment una de les ponents convidades al màster Executive MBA, dissenyat i impartit per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC a través de l’Escola de Postgrau de la Universitat. Defensa que el seu èxit professional és degut a un treball dur i a no deixar mai de formar-se.
Què ha tingut en compte a l’hora de decidir cap on encaminar la seva formació contínua i amb quin objectiu?
Una primera carrera et porta a un punt, però a mi m’ha ajudat molt i molt anar aprenent, i no pensar que el que vaig estudiar fa 30 anys encara és vàlid; tot és una progressió. Per exemple, els meus estudis com a executiva d’alta direcció van començar després dels 39 anys, per estar a Cisco Systems vaig estudiar telecomunicacions i quan era la cap de Women in Tech vaig passar molts anys a Stanford estudiant estudis de gènere. Ho faig així perquè em vull informar i aprendre tècniques per saber fer bé la meva feina en cada moment concret. He passat per cinc universitats, però a més he fet més de 30 cursos de temàtiques molt específiques, la majoria dins de les empreses on treballo.
Com es passa de la filologia al sector tecnològic, i a entendre-hi sobre virtualització, intel·ligència artificial, dades al núvol, etc.?
Estudiant molt i mirant en què puc ajudar dins de l’empresa: si hi ha forats difícils, m’apunto a arreglar-los. A cada feina que he fet he agafat responsabilitats diferents, i per fer-ho la clau ha estat la formació intensa, parlant amb molts professionals i amb molts clients per aprendre d’ells, posar idees davant la gent i anar-les desenvolupant, algunes durant molts anys.
Fa 15 anys que utilitza la intel·ligència artificial (IA). Veient el potencial que té, què creu que ens podrà oferir en pocs anys?
Fa almenys 25 anys que la vaig seguint i provant, que l’hem anat desenvolupant. A Cisco Systems, a la dècada dels 90, ja fèiem proves de traducció mecànica. No ha sortit de cop, el que passa és que ara s’ha democratitzat i més gent la sabrà fer servir, com per exemple els nens i les nenes a l’escola, a qui ja no farà por i serà part de la seva normalitat.
“People first” és un dels seus lemes a l’hora de crear equips a les empreses. Per què creu que és important escoltar les necessitats i les inquietuds dels treballadors?
Perquè portem uns ritmes molt forts, i si no posem les persones primer, aquestes marxen, es cremen, es cansen… Treballem molt i sense gent equilibrada no faríem res a llarg termini. A més… només tenim una vida. Jo demano a molta gent de l’equip que pari el ritme i a vegades no volen. Surt als resultats de cada trimestre quins equips nostres estan bé i quins estan cansats. Tothom dels meus 12 equips ara mateix té el meu mòbil i em pot trucar quan ho necessiti.
Com es fa per portar equips de milers de persones i no equivocar-se en les decisions que pren?
M’he equivocat moltes vegades, això és inevitable. Però n’aprenem, intentem fer-ho millor i en parlem, tot i que segur que em continuaré equivocant: és humà. Nosaltres parlem molt sobre on ho estem fent súper bé i on ho estem fent malament. I quan detectem on ho estem fent malament, ens ho mirem i o bé ho parem o bé continuem però de manera diferent. S’ha de canviar i estar disposat a fer-ho: si no busques alternatives, vol dir que ho estàs fent malament.
Què vol dir, quan afirma que una empresa ha de funcionar com un equip de l’NBA?
Que totes les persones que la integrem hem d’entendre els objectius i que hem de tenir un equip que es tingui la màxima confiança. És el que jo procuro fer: si els empleats necessiten res, t’han de poder escriure o trucar; si s’han de quedar es queden, però si ells et diuen ‘et necessito’, tu també hi has d’anar. Tothom ha d’entendre la seva posició, que ha d’estar molt ben delineada. Hi ha d’haver lideratges clars, però si fa falta ens hem d’aixecar els uns als altres. Per això, al crear un equip has de buscar els millors jugadors, que a més han de voler ser els millors. Per mi és clau deixar-te estudiar molt, identificar en quins temes ets bona i en quins ets pèssima, i saber qui et complementa. Nosaltres, tots sabem quin és el perfil psicològic de la resta de membres de l’equip.
{{ comment.text }}